Prestížna súťaž Bloger roka 2017 sa pomaly chýli k záveru a už zajtra sa dozvieme mená najlepších slovenských blogerov.



Súťaž prebieha v dvoch kolách. V prvom kole si svojich favoritov zvolili hlasujúci fanúšikovia. Hlasovanie prebiehalo od 1.4.2017 do 30.4.1017 podľa vopred stanovených pravidiel. Na základe hlasovania bude zostavená prvá desiatka blogerov v každej kategórií, TOP 10, ktorí postupujú do druhého kola súťaže, kedy zasadne odborná porota, ktorá vyberie tých najlepších. Na celkom koncepte súťaže na prvý pohľad nie je nič zvláštne. Nám však neušlo, že tu niečo nesedí. Výnimkou je nová kategória Nováčik, kde rozhoduje o postupe zostavená komisia, alebo kategória divoká karta.

Neefektívny systém

V prvom kole fanúšikovia hlasovali prostredníctvom svojej e-mailovej adresy. Systém hlasovania bol nastavený tak, aby sa prostredníctvom jednej e-mailovej adresy dalo hlasovať iba jeden krát. Ak ste teda prostredníctvom toho istého mailu chceli zahlasovať viackrát, systém vám to neumožnil. Týmto opatrením chcela súťaž ostať transparentná a spravodlivá, mnohých však toto pravidlo neodradilo.

Dnes nie je nič výnimočné, ak má jedna osoba viac mailových adries, osobnú, školskú či pracovnú. Administrátor súťaže mal priebeh hlasovania kontrolovať, ale nie vždy robil svoju prácu tak, ako mal.

Víťazi v každej kategórií získajú množstvo zaujímavých cien.
Foto: Lucia Tužinská

Systém započítavania hlasov nepripomínal spravodlivú súťaž. Vyskúšali sme to aj my, keď sme sledovali, ako sa hlasy započítavajú. E-mail sa odoslal a potvrdil, no bloger hlas nedostal aj keď sme skúšali hlasovať z viacerých mailových adries.

Rovnaký problém mali aj minulý rok hlasujúci v českej súťaži Bloger roku. Problém so započítavaním hlasov trval počas celého hlasovania. Faktom zostáva, že ak ste hlasovali, vaši favoriti hlas vôbec nemuseli dostať.

Hlasy neznamenajú kvalitu

Problém s hlasovaním však nie je jediná vec, ktorá poctivým blogerom robí vrásky na čele. Súťaž má oceniť tých najlepších blogerov a pomôcť im naplno využiť ich potenciál. Predbežné výsledky hlasovania však nasvedčujú skôr tomu, že súťaž bude namiesto kvality oceňovať kvantitu.

Do prvej desiatky, z ktorej sa následne budú určovať víťazi sa jednotliví finalisti dostanú na základe hlasovania. A tu je kameň úrazu. Mnohým blogerom nie sú cudzie pochybné praktiky získavania hlasov. Okrem získavania podpory od fanúšikov prosia o hlasy v skupinách za iných ľudí, ktoré s blogmi nesúvisia a ďalšie iné neférové praktiky sa stali súčasťou boja o prvenstvo v súťaži.

Celebrity vs. blogeri

Karty zamiešal aj Sajfa, ktorý sa rozhodol tiež zapojiť do súťaže a súperiť s blogermi, ktorých mená nie sú notoricky známe po celom Slovensku. Krátko na to, ako Sajfa na sociálnej sieti Facebook zverejnil príspevok s prosbou o hlasy, server na chvíľu spadol. Po opätovnom naštartovaní servera bol Sajfa prvý. Na tom by nič zvláštne nebolo, keby celebrita nesúperila s bežnými blogermi. Bude toto Asociácia blogerov zohľadňovať pri určovaní výhercov?

V prvom rade takáto situácia vôbec nemala nastať. O tom, že súťaži sa nie tak celkom darí byť transparentnou a spravodlivou sme už písali vyššie. Sajfov krok tak vyvolal búrlivú diskusiu. Podľa mnohých Sajfa jednoducho vie, ako si urobiť promo, iní celú situáciu vidia racionálnejšie a chápu, že radový bloger proti Sajfovi nemá žiadnu šancu. Pre bežných blogerov je nemožné konkurovať celebrite Sajfa. To nie je rovnomerný boj! Sajfa ma mediálnu kampaň na všetkých média typoch a bežný bloger? Asociácia blogerov by mala aj na to brať ohľad,” komentuje situáciu Miroslava Habara v skupine Marketéri, copywriteri, SEO optimalizátori.

Sajfov status, ktorý spôsobil preťaženie hlasovacieho servera. Zdroj: facebook.com

A čo na to samotní blogeri? Vo svojich vyjadreniach neskrývajú rozhorčenie a sklamanie. Sú si vedomí toho, že súťaž nie je objektívna a výhercov neurčuje na základe kvality. “Podľa mňa nemôže byť objektívna súťaž, do ktorej sa prihlasuje a zároveň beží aj hlasovanie… človek, čo sa prihlási posledný deň, už tým pádom nemá šancu. Druhá vec je to haló okolo toho, bloger sa (väčšinou) sám prihlási a potom ako bolo spomenuté, žobre o hlasy každý deň, lebo veď, vyžobrané lajky sú merítkom dobrého blogu,” píše Natála v skupine Blogeři a blogeri ako odpoveď na otázku, čo si myslí o súťaži.

Do budúceho roka má Asociácia blogerov čo vylepšovať. Súťaž Bloger roka by mala motivovať snaživých blogerov a oceniť tých, ktorí majú potenciál a snahu posúvať svoje blogovanie a vyššiu úroveň. Na Slovensku máme množstvo kreatívnych a inteligentných blogerov, pre ktorých súťaž Bloger roka mala byť príležitosťou zviditeľniť sa a ukázať, čo v nich je.

Namiesto toho sme svedkami reklamnej kampane a pochybných praktík získavania hlasov. Otázkou teda zostáva, aký má vlastne samotná súťaž zmysel a pre koho je určená. Definitívnu bodku za touto senzáciou bude mať až vyhlásenie výsledkov súťaže. Mená výhercov sa dozvieme už 2. júna a tento rok to určite bude veľmi zaujímavé.