Crowdfunding je nová forma financovania konkrétnych projektov. V princípe môžeme povedať, že ide o zber finančných prostriedkov od náhodných prispievateľov, ktorí chcú podporiť vytvorenie vášho projektu v praxi.



Ide o spoluprácu dvoch protichodných strán. Jedna strana má nápad, ale nemá finančné prostriedky na jeho realizáciu, zato druhá strana – široká masa tieto prostriedky má a rada podporí originálny a užitočný nápad s prísľubom väčších či menších benefitov zo strany realizátorov. Spoluprácou týchto dvoch strán vzniká crowdfunding. Všetko sa to deje na portáloch s názvom crowdfundingové platformy, ktoré slúžia na prezentáciu takýchto nápadov a zároveň je to miesto, kde môžete aj vy ako prispievateľ konkrétny projekt podporiť.

Zdroj: businessnewsdaily.com

Ako to funguje?

Predstavte si, že ste v úlohe tvorcu kampane. Premyslíte si, akým spôsobom, by ste chceli vytvoriť vlastnú kampaň, čo všetko budete potrebovať a koľko financií vás to bude stáť. V dobrej crowdfundingovej kampani nemôžu chýbať obrázky (fotografie), kvalitný popis s cieľom projektu a v neposlednom rade video, ktoré potenciálnemu prispievateľovi predstaví kampaň vo vizuálnej forme. Ak je kampaň podľa vašich predstáv a nič jej nechýba, pošlete ju na schválenie. Schvaľovateľ kampaň spustí alebo vám ju vráti na prepracovanie. Na prezretie projektu má schvaľovateľ väčšinou 3 pracovné dni. Po schválení projektu už je všetko len vo vašich rukách.

Crowdfunding z pohľadu prispievateľa je o niečo jednoduchší. Ak natrafíte na projekt, ktorý sa vám páči a chceli by ste ho podporiť, jednoducho kliknete na „Podporiť projekt“. Ako prispievateľ máte právo na to, aby ste si vybrali odmenu, ktorú za svoj príspevok dostanete. Odmeny sa líšia v závislosti od výšky príspevku. Odmenou môže byť napríklad tričko s logom kampane, osobné poďakovanie, ktoré bude súčasťou projektu, na ktorý ste prispeli, alebo môžete patriť medzi prvých vlastníkov produktu, ktorý podporujete. Väčšie projekty dokonca ponúkajú podiel na vlastníctve produktu. Ak sú odmeny nastavené pútavo, môžu presvedčiť aj potenciálneho prispievateľa, ktorý pôvodne nemal v pláne podporiť konkrétny projekt.

Video ku crowdfundingovej kampani „Frekvencia pre študentské rádio aetter.sk“:

Koľko ma to bude stáť?

Určite nemôžete očakávať, že podobná služba bude zadarmo. Stal sa z toho totiž celkom slušný biznis. Crowdfundingová platforma, teda stránka, na ktorej si projekt vytvoríte, samozrejme inkasuje určité, vopred stanovené percentá z vyzbieranej sumy. Táto hodnota sa líši, kým napríklad Kickstarter si zoberie 5 % z vyzbieranej sumy, Indiegogo si zoberie len 4 %, to však iba v prípade, ak je váš projekt úspešný. V opačnom prípade Indiegogo požaduje 9 %. Okrem týchto poplatkov však musíme rátať aj s poplatkami bánk za prevod peňazí. Vo všeobecnosti sa však pohybujú na úrovni medzi 3 % až 5 %.

Najznámejšie crowdfundingové platformy doma aj v zahraničí

V neposlednom rade si spomenieme najznámejšie crowdfundingové platformy nielen u nás, ale aj v zahraničí. Indiegogo spolu s Kickstarterom patria medzi najväčšie crowdfundingové platformy vo svete, majú za sebou tisícky úspešných projektov. Indiegogo využívajú častejšie ako Kickstarter aj Slováci a Česi. Dôvod je ten, že Indiegogo umožňuje kampaň registrovať aj z územia Slovenska a Česka, na rozdiel od Kickstarteru. Ďalšou výhodou je, že nemusíme čakať na schválenie projektu pred jeho zverejnením tak ako na Kickstarteri. Za zmienku stojí aj jedna z najväčších svetových kampaní, ktorá bola zverejnená na portáli Indiegogo. Ide o kampaň s názvom Ubuntu Edge. Ubuntu Edge je projekt telefónu, ktorý by mal byť zároveň aj počítačom. Jeho jedinečnosť spočívala v tom, že k nemu vieme pripojiť monitor, klávesnicu a myš. Napriek tomu, že nevyzbierali plnú sumu, sa podarilo vyzbierať najviac finančných prostriedkov financovanými ľuďmi. Cieľová suma kampane bola nastavená na 32 miliónov dolárov, podarilo sa vyzbierať „len“ 13 miliónov. Práve prehnaná suma bola dôvodom neúspechu kampane aj napriek jej silnému potenciálu.

Medzi najznámejšie slovenské a české crowdfundngové platformy môžeme zaradiť český HitHit, ktorý má zastúpenie aj na Slovensku. Zo slovenských je to napríklad Startlab alebo portál Ľudia Ľuďom. Portály Startlab a HitHit ponúkajú aj doplnkovú službu, ktorá sa týka poradenstva od založenia kampane až po jej ukončenie. Cieľom je usmerniť tvorcov projektov a priviesť ich na správnu cestu. Môžete mať výborný nápad, ak ho však neviete predať, je automaticky odsúdený na neúspech.