Ako presvedčiť čitateľa, aby si za obsah na internete zaplatil? Existuje vôbec pre nezávislé médiá nejaká konkurencia? Ako je to po personálnej stránke v médiách, ktoré chcú ostať nezávislé? Aj týmito otázkami zasypala moderátorská dvojica z redakcie gaudeo.sk hostí, ktorí prišli porozprávať o tom, ako prežívajú nezávislé médiá.



Aj keď hostia boli v nepomere – 3:1 pre mužov, Veronika Pizano (.týždeň, mono.sk) svojou výrečnosťou vyrovnávala skóre viac než dostatočne. Veronika tvrdí, že mentalita ľudí sa mení a Slovensko je popredu oproti Česku, čo sa týka ochoty platiť za obsah na internete. Na druhej strane tiež verí, že print ako taký nezanikne, pretože ho podľa jej slov, môžeme prirovnať ku knihám. Tiež zažili krízu príchodom e-book, ale ustálili sa a stále sú tu.

Veronika Pizano mňa osobne povzbudila tým, že mi vyvrátila jeden z ďalších mýtov, a to ten, že novinár má byť objektívny. „Blbosť. Novinár má mať názor a prikloniť sa na stranu. Má hľadať fakty a spektrum názorov, ale nie ostať bez toho vlastného,“ presviedčala prítomných divákov Pizano.

gaudeo-event-2
Zľava: M. Švecová (moderátorka), V. Pizano (.týždeň, mono.sk)

Úlohy zabávača večera sa zmocnil videoreportér Eugen Korda (.týždeň). Prezradil nám, že najradšej píše názory a témy si vyberá podľa srdca. Narozdiel od kolegyne Veroniky si myslí si, že print zanikne a ľuďom treba dať na výber koľko, čo a na aký čas si na internete zaplatia resp. predplatia. Obsah musí stáť za to. Ako dobrý príklad uviedol novinára Štefana Hríba, ktorý ľudí dokáže presvedčiť, aby ho finančne podporili, a tak jeho relácia môže fungovať vďaka finančnej podpore divákov.

V diskusii sme sa taktiež dotkli problematiky profesionálnosti novinárov na Slovensku. Eugen Korda cíti, že ľudia v žurnalistike sú opotrebovaní. Tvrdí, že problémom mladých novinárov je škola, ktorá im neponúka kvalitnú novinársku prax. Vníma aj to, že my mladí málo čítame a nie sme dostatočne rozhľadení a tiež, že novinárčina nie je v súčasnosti prestížnou pozíciou.

akoprezivajunezavislemediad
Na besedu do Berlinera DKP v Trnave si prišlo pozrieť približne 40 ľudí.

Zástupca internetového denníka postoj.sk a jeho šéefredaktor František Múčka, predstavil model fungovania redakcie na základe dobrovoľných príspevkov od čitateľov. Vyviedol nás z omylu a spolu so svojimi kolegami z brandže dosvedčil, že väčšia firma  ≠  vyšší plat. Sám ako člen malej redakcie vníma deficit programátorov a marketingových pracovníkov, o ktorých vo veľkých vydavateľstvách nie je núdza, a preto si oni tieto sily prenajímajú z externého prostredia.

gaudeo-event-1
Zľava: E. Korda (.týždeň), F. Múčka (postoj.sk)

Šéfredaktor Postoja tiež prekvapil informáciami o skupine čitateľov zvaných mamičky. Označil ich za publikum agresívnejšie ako skupiny nadŕžajúce politickým stranám. „Neverili by ste aké reakcie môžu nastať, ak im poviete, že majú dieťa nechať sa hrať v blate,“ smial sa František spoločne s divákmi. Aj tu vidíme, že nie je šanca niečo napísať, tak, aby to každému vyhovovalo. Eugen Korda má na to jedinú odpoveď: „Na kritiku netreba reagovať.“

gaudeo-event-1Nakoľko nezávislé médiá nemajú finančnú podporu z jedného veľkého zdroja ako veľké vydavateľské domy, musia zarábať iným spôsobom, napríklad predplatným. Podľa slov projektového manažéra webu a aplikácií v Denníku N Radoslava Augustína sú ľudia ochotní platiť, čo znamená, že obsah je predajný. Je však potrebné na seba upozorňovať a dobré a pútavé články zamykať. V ktorej časti článok uzamknúť je vec vyhrania sa s textom, ale pre množstvo publikovaných článkov denne na to podľa Augustína v Denníku N nie je priestor a platené ohraničenie sa generuje samo.

Beseda sa uskutočnila 4. októbra v Trnave. Ďalšiu pripravuje redakcia gaudeo.sk na 14. novembra a témou budú konšpiračné médiá.