Na každom kroku sme zaplavovaní vyjadreniami, že ,,doba sa zmenila“. Príchodom internetu sa väčšina komunikácie presunula do online sveta, čím sa mnohým pracovným profesiám poskytol priestor pre prácu z domu. Tomuto novodobému trendu sa istotne potešili práve marketéri, kde práve social media experti, copywriteri či grafici bežne pracujú ako takzvaní freelanceri. Akým radostiam a starostiam musia dennodenne čeliť?



Marketérov na ,,voľnej nohe“ často firmy uprednostňujú pri spolupráci na menších a krátkodobých projektoch. Freelancer totižto dokáže dopredu stanoviť cenu, za ktorú zadanie klienta vypracuje. Firmy si tak dokážu predstaviť, aká suma výdavkov aj zisku ich čaká. Zvoliť si zamestnanca na plný úväzok by pre firmu znamenalo finančné zaťaženie, pretože za zamestnanca je potrebné platiť odvody, PN-ky aj dovolenky. Taktiež je nutnosťou zo strany firmy zabezpečiť mu jeho pracovný priestor. A to sme ešte nespomenuli ďalšie nákladné benefity, akými sú vzdelanie, technika a spoločné výlety. Možno práve lacnejšie služby sú hlavným dôvodom, prečo si marketingové agentúry pre svoje projekty vyberajú freelancerov na rozdiel od toho, aby si vytvorili svoj marketingový tím zo stálych zamestnancov.

V dnešnej dobe pojem ,,freelance“ zahŕňa mix viacerých pracovných náplní. Táto práca si mnohokrát vyžaduje vyriešiť úlohu bez nejakých jasnejších inštrukcií. Povinnosťou marketéra v zadaní úlohy je rozlúsknuť problém, ktorý je prekážkou pri dosiahnutí cieľa. To potvrdzuje aj Filip Škultéty, ktorý sa v online marketingu pohybuje už 6 rokov: ,,Ja klientom nájdem problém a snažím sa vždy nájsť viacej ciest, ako ho vyriešiť. Pre niekoho je prijateľná vysoká investícia, aby sa problém vyriešil čo najskôr. Pre niekoho je vhodnejšie tento problém riešiť dlhšie, po menších častiach,“ uzatvára túto problematiku úspešný freelancer.

 Ako si vybrať toho naj freelancera?

Nevýhodou práce z domu je predovšetkým málo osobného kontaktu, ktorej výsledkom je roztrieštená komunikácia medzi firmou a freelancerom. Podľa Škulétyho je pri práci z domu komunikácia ten najväčší problém. ,,Predstavte si, že máte 5 klientov (5 projektov), pričom vy spravujete len 1 marketingový kanál. Každý klient má preto okrem vás ešte ďalších 5 freelancerov. To znamená, že vy musíte udržiavať kontakt s ďalšími 20 ľuďmi, s ktorými riešite 5 mnohokrát úplne rozličných projektov s úplne inými cieľmi a problémami,“ dodáva marketér.

Filip Škultéty po šiestich rokoch freelancovania rozbieha vlastnú online marketigovú agentúru . Zdroj: primegentle.com

Keďže výsledkom práce sú úspešné aj menej šťastné zadania, najúčinnejším riešením, ako si vybrať toho pravého freelancera, predstavujú referencie a odporúčania. Či už chce firma dať šancu študentovi alebo preferuje profíka, kľúčovú úlohu pri výbere zohrávajú konkrétne otázky. Napríklad ako freelancer postupoval pri riešení projektu, na ktorom sa podieľal, k akým výsledkom dospel a čo všetko sa pri spolupráci na projekte naučil.

Aby sa na hŕstke životopisov freelancerov predišlo pridaným rokom praxe, online marketing za ukazovateľa úspešnosti považuje čísla. S týmto názorom sa stotožňuje aj Maroš Kortiš, ktorý pracuje v slovenskej online firme Mangools. ,,Sám som ako in-house marketér spolupracoval s freelancermi, ktorí boli pozvaní na špecifické projekty do firmy, v ktorej som vtedy pracoval. Vo všeobecnosti pri stretnutí týchto dvoch osôb dochádza k stretnutiu dvoch špecifík. In-house človek dokonale pozná produkt a jeho trh a naopak freelancer pozná kopec toolov, techník a tipov, ktoré nie sú špecifické pre daný produkt/trh. Ak sa toto spojí, tak synergia môže byť perfektná a prínosná. Kritériom číslo jeden sú určite čísla, a to platí pre každého.“

Okrem úspešnej marketingovej kariéry, zastáva pozíciu hudobníka v kapele Adelaide Zdroj: Brano Vartovnik Photography
Okrem úspešnej marketingovej kariéry zastáva Maroš pozíciu hudobníka v kapele Adelaide. Zdroj: Brano Vartovnik Photography

Radosti aj starosti pri bežnej freelance činnosti

Pohodlie práce z domu zahŕňa určité výhody. Úspešný marketér Tony Dúbravec má v tejto sfére jasno. ,,Páči sa mi to, že nemusím vstávať o šiestej a to, že si môžem sám rozvrhnúť čas, kedy budem pracovať. Pretože ak budem mať chuť robiť večer o ôsmej, je to v poriadku,“ tvrdí a zároveň dodáva, že nevýhodou je psychická náročnosť. A keď už človek rozmýšľa nad tým, že si predsa len dopraje šlofíka, musí sa prinútiť do práce so zvládnutým time manažmentom.

Psychické zladenie je pri vymýšľaní nápadov dvojnásobne ťažšou úlohou. Mnohí freelanceri aj ,,domáci“ pracovníci si ku svojej fantázii dopomáhajú kreatívnymi cvičeniami. Iní marketéri na tie najlepšie kampane prídu za príchodu nočných snov. Najzaručenejším prostriedkami sú aktívne cvičenie, hudba, čítanie, prípadne sveta-budiče, akými sú kofeín, káva a dovolenkový relax.

Napriek tomu, že sa nepovažuje za úplného freelancera, si prešiel mnohými inšpiratívni a úspešnými vlastnými projektami Zdroj: Facebook
Tony Dúbravec – napriek tomu, že sa nepovažuje za úplného freelancera, prešiel si mnohými inšpiratívni a úspešnými vlastnými projektmi. Zdroj: Facebook

Freelancing – voľba či nutnosť ?

Marketéri, ktorí pracujú aj z domu, sa zhodujú na názore, že freelancing na full-time je skôr individuálna túžba ako cieľ všetkých marketérov. Freelance je etapou pre ľudí, ktorí túžia upustiť od bežného kancelárskeho zhonu a venovať sa svojim projektom. Neskôr väčšina z nich nastúpi na určitú pozíciu do marketingovej firmy alebo agentúry. Keďže sú neustále obklopení talentovanými ľuďmi, ich práca je mnohokrát produktívnejšia, ako počas doby, keď pracovali výlučne z domu.

Práve Martin je príkladom, že keď človek chce, tak to aj dokáže. Zdroj: Facebook
Práve Martin je príkladom, že keď človek chce, tak to aj dokáže. Zdroj: Facebook

Avšak či už sa nachádzate v jednej alebo druhej pracovnej etape, určite je jasné, že otázku budúcnosti riešia práve študenti. Všeobecne platí, že kľúčovým faktorom pre úspech je vzdelávanie. Zahraničné zdroje, case-study, konferencie, workshopy a následne je potrebné pracovať na tých najrozličnejších projektoch. Autor blogov, zakladateľ a spolumajiteľ magazínu odzadu.sk Martin Bohunický študentom radí: ,, Ak začnú po škole, je neskoro. A  treba robiť kroky vpred, nestáť na mieste. Keď pre mňa moja práca nie je výzvou, je to znamenie, že treba ísť inam.“ Každý (a nielen marketér) musí posilňovať svoju motiváciu a sebadisciplínu.