Francúzski novinári sa spojili s americkými internetovými spoločnosťami Google a Facebook, aby spoločne bojovali proti propagande a dezinformáciám na internete.



Ide o iniciatívu podobnú projektom, aké sa už realizujú v USA i Nemecku. Do projektu sa zapája osem francúzskych médií: denník Le Monde, tlačová agentúra AFP, televízia BFM-TV, webový portál Franceinfo, spoločnosť France Médias Monde, denníky L’Express a Libération a 20 Minutes. Cieľom dohody je obmedziť šírenie falošných správ na sociálnych sieťach.

Čitatelia uprednostňujú jeden typ (zdroj: pexels.com).
Správy budú overovať vopred určené médiá (zdroj: pexels.com).

K dohode o spolupráci s Facebookom a Googlom došlo v čase, keď sa vo Francúzsku rozbieha kampaň pred prezidentskými voľbami, ako aj na základe skúseností z nedávnej predvolebnej kampane v USA, počas ktorej sa na internete šírilo mnoho falošných informácií.

Google je jednou z najlepšie platiacich spoločností (zdroj: Flickr).
Google bude bojovať proti propagande (zdroj: Flickr).

Overovanie bude fungovať tak, že ak používateľ Facebooku objaví informáciu, ktorá podľa jeho názoru nemusí byť pravdivá, bude mať možnosť zaslať ju na portál, cez ktorý sa dostane k partnerským médiám, a tie ju následne preveria.

Ak dve médiá potvrdia, že obsah čitateľom spochybnenej správy je nepravdivý a dajú k dispozícii aj link k článku, ktorý ich zistenie potvrdzuje, pri danej správe na FB sa objaví značka, že dvaja „fact-checkeri“ spochybnili vierohodnosť obsahu správy. Redakcia denníka Le Monde v reakcii uviedla, že toto partnerstvo s internetovými spoločnosťami vyvolalo u médií viacero pochybností, avšak „vyhral pragmatizmus“. Prvú bilanciu výsledkov by mali zverejniť po dvoch mesiacoch testovania.

Zdroj: TASR