Týždeň vedy a techniky. Taký názov nesie event, počas ktorého načerpá inšpiráciu množstvo študentov. Veríme že ani dnešný deň, ktorého témou sú digitálne hry, nebude výnimkou. Pozrite sa teda spolu s nami, ako bude program prebiehať.



(12:00)

Na otázku, prečo nieje až tak počuť o Slovenských hrách odpovedal, že je to aj dôsledkom financií, ktoré sa ešte len zberajú. Z nich chcú ďalej propagovať hry v médiách.

(11:55)

Zameral sa na Fond na podporu umenia a na dotácie ktoré poskytujú pre talentovaných ľudí. Po dokončení tejto témy prišli na rad otázky zo strany žiakov. Prvou otázkou bolo, ako by on sám vysvetlil staršej generácií, že herný priemysel má potenciál.  Reagoval veľmi jednoducho: ,, Číslami.“ Neskôr objasnil že by pomocou číselných štatistík preukázal, že daný priemysel oproti iným rokom skutočne napreduje.

(11:50)

Z Mariánovej strany zaznela otázka, ako si predstavujeme budúcnosť grafiky v hrách. Sám si jednoznačne odpovedal, že nerozoznáme generovaný obraz od skutočnej reality. Herný priemysel je však ešte nie úplne vyvinutý na to, aby sme sa hneď dostali ku spomínanému výsledku. Myslí si, že do niečoho takého bude musieť zasiahnuť umelá inteligencia.

(11:40)

Doteraz bolo na Slovensku vytvorených 268 hier. Rovnako pripomína, že ľudia ktorí na daných veciach pracujú, sú združený vo veľkých skupinách.  Pri tvorbe GTA 5 bolo súčasťou štábu približne 1000 ľudí.

(11:30)

Vysvetľuje aký je počet aktívnych hráčov na svete, aj to, že hru máme pochopiť ako umelecký produkt. Ďalej pokračuje tým, že absolventi škôl často nie sú pripravený na tvorbu digitálnych hier.

(11:17)

Na scénu prišiel ďalší hosť, ktorým je Marián Ferko. Na začiatku nám objasňuje, čo bude témou jeho prezentácie.

(11:03)

Počas prestávky si všetci spoločne zahrali kvíz, súčasťou ktorého bolo uhádnuť dané hry na obrázku.

(10:58)

Vysvetlil, že do budúcna cíti potrebu prerobiť si štúdio s čím súvisia aj projekty spojené s virtuálnou realitou. S tými doteraz vraj nemali bližšiu skúsenosť.

(10:50)

Ján dal priestor študentom na ich otázky. Jednou z množstva otázok bolo, ako dlho pracuje v danej oblasti. Odpovedal, že spočiatku pracoval ako DJ a neskôr sa spojil s kamarátmi a vytvorili spoločne firmu, ktorú nám dnes prezentuje.

(10:40)

Hra v ktorej presne počuť rozdiel v konkrétnych tónoch hudby.

Ján spustil hru, kde na základe  krokov postavičky po krajinke, popisuje rozdiel zvukov napríklad chôdze po plechovom povrchu a kamennom povrchu. Postavička teda skáče po rôznych materiáloch a každý z nich vydáva iný tón.

(10:30)

Ďalej pri spúšťaní jednotlivých zvukov približuje, akú volia hudbu pri daných javoch. Ako príklad uviedol rýchle klikanie myšou pri zbieraní mincí, kedy sa dynamika zvuku zvyšuje.

(10:20)

Objasňovanie problematiky.

Ján spustil video, na ktorom nám konkrétne popisuje prácu s hudbou a zvukmi v editore. Hudba má vraj vyjadrovať aktuálny stav daných bojovníkov, či level v ktorom sa hráč nachádza. Na základe týchto faktorov sa odvíjajú prechody zvukov v hre.

(10:10)

Na scénu prichádza Ján Kadanec, ktorý je tvorcom zvukov v digitálnych hrách. Hneď na začiatku nás oboznámi s faktom, že jeho prednáška bude veľmi rýchla, keďže chce na nás vysypať množstvo informácií.  Taktiež vysvetľuje rozdiel medzi vertikálnou a horizontálnou orchestráciou. Celá táto časť prebieha vo veľmi vtipnom duchu.

(10:01)

Organizátori nám povedali že kvôli množstvu otázok, ktoré sme mali na Michala sa počas prestávky nebudú konať nijaké hry, aby nenastal časový sklz.

(9:58)

Nasledujúcou otázkou bolo, aký je rozdiel medzi Level upom a Butterfly effectom. Odpovedal veľmi jednoducho, keďže poznamenal, že Level up je akoby prípravou na Butterfly effect a je zameraný najmä pre stredoškolákov. Butterfly effect je vraj už tvrdý biznis, kde je možné robiť chyby a následne sa z nich poučiť.

(9:55)

Jednou  z otázok bolo, či je možné aby sa uplatnil  v danej oblasti aj človek, ktorý je skôr zameraný na marketing či masmédiá. Odpoveďou bolo, že je možné sa uchytiť aj s týmto odborom, keďže je nutné robiť aj marketingový prieskum.

(9:50)

Michal sa poďakoval za pozornosť a poslucháčov oboznámil, že teraz je čas na ich otázky.

(9:40)

Neskôr vysvetľuje, že ich program je rozdelený na dve časti. Prvou možnosťou je Full-time, pri ktorej je nutné absolvovať 40 hodín týždenne, pričom daná varianta stojí 3000 eur. Toto školné je možné platiť aj na splátky. Druhá možnosť je časovo prispôsobená študentom, keďže je nutné absolvovať len 22 hodín týždenne a nesie názov Part-time. Táto alternatíva sa odlišuje aj v sume, keďže tento program stojí 2010 eur.

(9:30)

Aplikácia vytvorená učastníkmi programu.

Michal prezentuje rôznorodosť aplikácií, ktorú vytvorili účastníci daného programu. Sú to rôzne jednoduché hry, či programy ktoré by mali ľuďom uľahčovať život.  Na uvedenie príkladu spomenul napríklad koncept Oktobus, ktorý obyvateľom určitého mesta oznamuje, kde sa pri nich nachádza najbližší autobus.

(9:20)

Ďalej vysvetľuje 6 fáz spomínaného programu. Bližšie sa venuje najmä piatej fáze, ktorou je Soft Launch (testovanie úspešnosti hry v nejakej menšej, ako prednášajúci dodal-nezaujímavej krajine).

(9:12)

Objasnenie programu.

Michal Ferko objasňuje poslucháčom  možnosť prihlásenia sa do Butterfly Effect programu.  Sem prijímajú ľudí, ktorí majú chuť podieľať sa na tvorbe rôznych aplikácií. Pod krídlami leadrov majú možnosť sa zdokonaliť v danom odbore.

(9:04)

Hneď na začiatku organizátori poslucháčov oboznámili so zmenou, ktorá nastala pri pozvaných hosťoch. Namiesto Bašky Klimekovej totiž prišiel tému butterfly effectu vysvetliť Michal Ferko.

(9:00)

Príjemné dobré ráno! Vítame vás pri priamom prenose tretieho dňa vedy a techniky. Ako je jasné už z titulku, dnešok nesie tému digitálnych hier. Pozvanie by mali prijať hostia ako Baška Klimeková (spoluzakladateľka poradenstiev pre začínajúce startupy) , Ján Kadanec (zvukár videohier), či grafik Marián Ferko.