Podujali sa na návštevu niekoľkých materských škôl s autistickými deťmi, hovorili s učiteľmi, rodičmi i lekármi, aby mohli vytvoriť aplikáciu, ktorá je na Slovensku jediná svojho druhu.



Aj vďaka tomu vyvinuli študentky dizajnu Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity v Bratislave pod vedením pedagóga Martina Baláža pomôcku na komunikáciu s autistami. Aplikácia obsahuje stovky obrázkov s jednoduchou žltou postavičkou, ktorá vykonáva činnosti denného harmonogramu od hygieny, cez hru, prechádzku či jedlo a spánok. Ďalšia séria postavičiek zase prejavuje emócie a ukazuje dobré i zlé správanie.

Aplikácia dostupná cez internet by bola vhodnou pomôckou pre materské školy a iné zariadenia (zdroj: STU)
Aplikácia dostupná cez internet by bola vhodnou pomôckou pre materské školy a iné zariadenia (zdroj: STU)

„Postavičky sú žlté – v prípade dvoch osôb môže byť druhá postava oranžová, pretože tieto farby sú pre autistov príjemné. Kresba neobsahuje veľa detailov, lebo tieto deti vyžadujú jasnú a presnú komunikáciu a detaily by ich vyrušovali,“ vysvetľuje Baláž z Ústavu dizajnu Fakulty architektúry STU. Vývojári uvažovali napríklad pridať postavičke vlasy, oblečenie či opasok, ale práve to podľa nich odpútavalo pozornosť od obsahu a od aktivity, ktorú postava znázorňuje. Tím dizajnérov spolupracoval pri vývoji ikonografického komunikačného systému pre ľudí s autizmom s viacerými organizáciami a edukačnými zariadeniami pre autistov. Pri návšteve materských škôl a ďalších zariadení sa ukázalo, že väčšinou v nich pedagógovia používajú vlastné kreslené kartičky s obrázkami denného harmonogramu, predmetov či správania.

Komunikačná pomôcka obsahuje obrázky so žltou postavičkou (zdroj: STU).
Komunikačná pomôcka obsahuje obrázky so žltou postavičkou (zdroj: STU).

„Aplikácia dostupná cez internet by teda bola pre takéto zariadenia veľkou pomôckou. Študentky navrhli aplikáciu ako otvorenú platformu – obrázky, ktoré slúžia na ikonografickú komunikáciu s deťmi, je možné do aplikácie neustále dopĺňať a rozširovať databázu,“ priblížila Settey Hajdúchová. Súčasná databáza má teraz niekoľko častí, sú v nej ikonky pre jedenie, zábavu, kultúru a relax, hygienu, oblečenie, vzdelávanie, šport či spánok. Takúto komunikáciu s autistami využívajú nielen učitelia, ale aj samotní rodičia. Obrázky podľa odborníkov povedia deťom, aké aktivity počas dňa majú vykonať. Tie zas môžu sledovať a označovať si, čo už urobili. Pomocou obrázkov komunikujú aj samotní autisti a hovoria iným, čo potrebujú a cítia.

Staré ikony a počiatočný návrh študentiek (zdroj: STU).
Staré ikony a počiatočný návrh študentiek (zdroj: STU).

„Bolo to zaujímavé zadanie, videli sme, že dôležitý nie je len vizuál, ale že môžeme deťom pomôcť. Myslím si, že sme sa s tým, aby aplikácia aj dobre vyzerala a aj pomáhala, popasovali úspešne,“ povedala jedna zo študentiek Eva Hudáková. Na tejto téme plánujú pracovať aj v ďalšom akademickom roku. Plánujú vytvoriť nové verzie, ktoré by pomáhali deťom a dospelým s ďalšími diagnózami. Aplikáciu chcú preložiť do angličtiny a taktiež nájsť investora, ktorý im pomôže ju dostať do materských škôl a ostatných zariadení.

Zdroj: TASR