Profesionálny poradca cez charizmu analyzuje Trumpovu stratégiu, ktorá podľa neho privedie k víťazstvu nad Hillary Clinton. Princípy, ktoré popisujú, pomôžu pochopiť aj niektoré kroky našich politikov.



Nedávno zverejnené video podrobne a na konkrétnych príkladoch ukazuje, ako funguje dlhodobá stratégia Donalda Trumpa na ceste k prezidentskému úradu. Zatiaľ čo navonok môžu jeho slová a činy pôsobiť neohrabane a prvoplánovo, v skutočnosti sledujú čiastkové ciele komplexného plánu. Charlie Houpert ho v spomínanom podcaste rozdeľuje do piatich fáz.

1. Získanie pozornosti
V tejto fáze vyrukoval s najkontroverznejšími vyjadreniami a získal bezplatný priestor v médiách, ktoré hltali každé jeho slovo a rozdúchavali škandály. Pred oznámením kandidatúry brala verejnosť takúto možnosť asi tak vážne, ako že by u nás za prezidenta kandidoval napríklad Golonka alebo Ráž (aj keď sa pozrieme na históriu ľudí, čo sa vystriedali v úrade, zrazu to človeku ani nepríde až tak nereálne).

2. Oslovenie správneho publika
V tomto bode sa zameral na získanie vždy tej časti elektorátu, ktorá bezprostredne rozhodovala o jeho ďalšom úspechu. V primárkach sa preto sústredil na hodnoty reflektované len republikánskymi voličmi, keďže v nich demokrati pochopiteľne nevolia. U nás sa na šikmú plochu tiež často dostávajú menšiny, ktoré nebudú nikdy voliť strany z určitej časti politického spektra, a preto ich tieto strany vo svojej kampani buď ignorujú, alebo napádajú.

3. Eliminácia konkurencie
Následne sa Trump zameral na diskreditáciu jednotlivých oponentov prostredníctvom ich negatívneho brandovania, ktoré výrazne znižovalo efektivitu ich kampaní. Každému kandidátovi postupne našiel jednoduchý zosmiešňujúci prívlastok, ktorý potom začala používať aj verejnosť a médiá. U nás tiež existuje množstvo prezývok, ktoré politikom prischli vďaka ich oponentom, a ujali sa aj širšie koncepty, ako napr. notoricky známy „pravicový zlepenec“.

4. Definovanie vlastných tém
Podobne ako u nás, aj v Amerike sa podarilo obrátiť tému celej prezidentskej kampane na problémy, ktoré dovtedy boli len okrajové, a v ktorých je preto jednoduché byť leadrom (mexická migrácia, anti-systémová rétorika „outsidera“ bez politickej histórie).

5. Flexibilita
Vo finálnej fáze podľa autorov budeme svedkami zmeny rétoriky, nakoľko teraz musí presvedčiť aj časť voličov z demokratickej základne. K tomu, aby bol úspešný, stačí, ak doplní svoje vyhlásenia, prípadne ich úplne obráti. Voliči už vzdali snahu analyzovať jeho vyhlásenia aj ich zmysluplnosť a budú sa zameriavať na to, čo ponúkne protikandidát. Ak to nebude nič významné a revolučné, je dosť možné, že podobne ako u nás z ignorancie a „recesie“ bude ťažiť „antisystémový“ kandidát bez reálneho programu.

Existuje množstvo argumentov, pre ktoré je Donalda Trumpa možné považovať za čokoľvek, len nie akceptovateľného lídra svetovej veľmoci (pekne ich zhrnul napríklad komik John Olivier). Vo výsledku však rozhodne volič. Každopádne autor videa vsadil na jeho víťazstvo 1000 dolárov, hoci ho sám voliť nebude. Čo myslíte, príde o ne?