V pondelok večer odvysielala RTVS interaktívny film Verdikt, o ktorého konci rozhodovali samotní diváci.



Predstavte si, že ste armádny pilot a naskytne sa vám situácia, keď musíte rozhodovať o osude nevinných ľudí. Armádny pilot Lars Koch sa rozhodol. Správne či nesprávne? Dej filmu Verdikt zachytáva aktuálne problémy spojené s teroristickými útokmi a únosmi. Dopravné lietadlo ovládnu teroristi a plánujú s ním dopadnúť na štadión a zabiť tak tisíce ľudí.

Zdroj: © Julia/Terjung/ARD Degeto/Moovie
Zdroj: © Julia/Terjung/ARD Degeto/Moovie

Major Koch unesené lietadlo zostrelí, a to bez rozkazu svojich nadriadených. Ocitne sa preto pred tribunálom. Obhajuje sa, že síce nezachránil ľudí v lietadle, no ochránil všetkých na štadióne. Čo je morálne? Zachrániť tisíce životov na štadióne a „obetovať“ pasažierov lietadla alebo zachrániť posádku? Čo je viac, desiatky či desaťtisíce ľudí? Tak túto otázku si zrejme kládla aj hlavná postava.

Dve možnosti hlasovania

Po skončení prvej časti filmu nasledovalo hlasovanie divákov, ktorí tak mohli vyjadriť svoj názor na túto citlivú tému. Volilo sa buď prostredníctvom SMS alebo formulárom na internetovej stránke RTVS.
Nielen u nás, no i v ďalších krajinách – v Rakúsku, Českej republike, Nemecku a Švajčiarsku sa tento film vysielal v rovnakom čase. Je preto zaujímavé zhodnotiť, ako sa v daných európskych krajinách hlasovalo. Zaujímavou bola aj diskusia odborníkov v zložení sudcu, psychiatra a bezpečnostného analytika, ktorí celý film a jeho okolnosti rozoberali. Debatu viedol moderátor Michal Havran.

Európania „vyniesli rozsudok“

Väčšina zúčastnených divákov hlasovala v prospech pilota a jeho neviny. Za verdikt nevinný na Slovensku hlasovalo 87% divákov. Podobné výsledky zaznamenali aj v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku. Diváci Českej republiky sa nakoniec nemohli hlasovania zúčastniť.

Po hlasovaní a diskusii Dvojka odvysielala druhú časť filmu podľa zvolenej verzie divákov. Na webe RTVS si diváci mohli pozrieť aj tú variantu, ktorú si zvolilo menej ľudí.

Zdroj: © Julia/Terjung/ARD Degeto/Moovie
Zdroj: © Julia/Terjung/ARD Degeto/Moovie

Tento jedinečný medzinárodný koprodukčný projekt štúdií MOOVIE a Beta priniesol na Slovensko niečo nové. Doposiaľ väčšinou divák nijako nemohol ovplyvňovať dej filmu. Tvorcovia tohto projektu nám umožnili okrem zaujatia postoja toto naše presvedčenie posunúť aj do ďalšej úrovne. „Film možno ešte viac než iné moderné masmédiá funguje jednosmerne, to znamená, že ponúka recipientom minimálne možnosti spätnej väzby a zasahovania do obsahu. Keď sa nejaký film dostane do medzinárodnej distribúcie, diváci v rôznych krajinách prijímajú, čiže sledujú ten istý obsah, ten istý príbeh, odlíšený nanajvýš jazykovou verziou dabingu alebo titulkov,“ vysvetľuje filmový kritik Juraj Kovalčík.

Z histórie interaktívnych filmov

Interaktívny film je taký druh filmového umenia, ktorý zapája divákov do príbehu a tí ho môžu ovplyvniť. Film Člověk a jeho dům z roku 1966 v projekte Kinoautomat (režisér Radúz Činčera) sa považuje za skutočne prvý interaktívny film. Podobné prípady, kde môže publikum rozhodovať o vývoji deja môžeme nájsť napríklad v 13- dielnom československom seriáli Rozpaky kuchaře Svatopluka z roku 1984. Je to prvý seriál, v ktorom mohli diváci ovplyvňovať určité fázy filmu. Hlasovali pomocou vypínačov, rozsvietením alebo zhasínaním žiaroviek. Ďalším príkladom je divadelné predstavenie kriminálnej komédie Šialené nožničky. Aj tu obecenstvo spoluvytváralo priebeh divadelnej hry. Dôvodov, prečo je tak interaktívnych filmov pomenej vysvetlil Juraj Kovalčík. „Interaktívny film z definície ponúka možnosť meniť, spoluvytvárať obsah, ktorý diváci sledujú. Lenže v tradičnej filmovej distribúcii (v kinách a v televízii) interaktívne filmy zostali ojedinelými experimentmi. Jednou zo zjavných príčin je, že tvorba alternatívnych verzií príbehu znásobuje náklady na výrobu. A miera interaktivity je vo filmoch v skutočnosti veľmi nízka (aj v prípade Verdiktu diváci ovplyvňujú dej iba v jednom bode a vyberajú iba z dvoch možností). Pravdaže, interaktivita je atraktívna „pridaná hodnota“ a za posledné polstoročie sa vyvinulo veľmi úspešné mediálne odvetvie, ktoré je postavené na spojení audiovizuálnej („filmovej“) zložky a interaktivity. Mám na mysli videohry, to sú „ozajstné“ interaktívne filmy. A prečo ľudí baví hrať sa, to je už iná otázka.“