Byť pilotom teplovzdušného balóna môže byť zaujímavé, oddychové ale aj zodpovedné. Ako dokáže človeku učariť takýto zážitok? Aký je to pocit, vymeniť pevnú zem pod nohami za balón vo vzduchu?



Čo zažil Tomáš počas lietania v košíku balóna? Čo to obnáša byť pilotom teplovzdušného balóna? Vyspovedali sme pilota, ktorý sa venuje lietaniu už niekoľko rokov a vďaka balónu sa dostal za hranice mnohých štátov, ako je Litva, Rusko alebo Japonsko.

Ako ste sa dostali k lietaniu? Bol to váš cieľ alebo číra “náhoda”?

Viac menej náhodou. Nepochádzam z rodiny s „leteckou krvou“, k lietaniu som sa dopracoval sám. Začalo to pred asi 12 rokmi, keď som si robil základný parašutistický výcvik.

V tej dobe som sa viac zaujímal o skydiving, ale počas výcviku som sa zoznámil s Janom Kalafutom, ktorý tiež niekedy v minulosti veľa skákal, ale jeho primárna činnosť bola a stále je, lietanie na balónoch.

Postupne sme sa skamarátili a pilotný výcvik som už absolvoval pod jeho taktovkou, v Trenčianskom Balónovom Klube.

Ako dlho sa tomu venujete ? Je to vaša profesia alebo len hobby ?

Pilotnú licenciu som dostal v roku 2012. Ale predchádzali tomu roky „motania sa“ okolo balónov, najprv som sa letov zúčastňoval ako pomocník, neskôr ako šofér sprievodného auta. A samotný výcvik mi tiež trval asi 2 roky.

Primárne je to pre mňa záľuba, ale lietam semiprofesionálne, keďže v súčasnosti sa balóny tešia značnej popularite a relatívne veľa mojich letov má aj komerčný charakter.

Ak chce niekto byť pilotom teplovzdušného balóna, čo všetko musí absolvovať?

Aj keď to nie je nikde v predpisoch direktívne napísané, mal by mať záujemca o výcvik určité osobnostné predpoklady. V prvom rade, by to mal byť človek pokojnej povahy, ktorý dobre zvláda stres, nemá sklony podliehať panike a vie si zachovať chladnú hlavu aj vo vypätej situácii.

Piloťák sa ale musí aj udržiavať. Pre udržanie je treba raz ročne absolvovať teoretické školenie a preskúšanie a absolvovať jeden preskúšavací let s inšpektorom. Tiež by pilot mal mať určitý minimálny nálet (aspoň 10 letových hodín ročne) a nemať od lietania prestávku dlhšiu ako 90 dní.

Bolo to náročné ? Mám na mysli skúšky, samotný balón a podobne.

Ja som si robil výcvik ešte počas štúdií a keďže som mal hlboko do vrecka, spravil som si medzi I. a II. stupňom ročnú pauzu, počas ktorej som pracoval v balónovej firme, lietal cvične a veľa vecí som sa naučil a odkukal.

Za jeden rok som dolietal celú osnovu, spravil skúšky a takmer celý výcvik dofinancoval. A aj keď som žil skromne, stálo to za to. Myslím si, že ak niečo človek naozaj chce, tak pri elementárnej dávke snahy a pracovitosti sa dá takmer všetko.

Let, balón, pilot, Slovensko, prelet, lietanie
Rajecké Teplice. Zdroj: Tomáš Jarábek

Aký bol váš prvý let? Čo ste prežívali?

Zvedavosť, zodpovednosť, pokoru a potešenie. Ale bol to zaujímavý let, pristál som do čerstvo pohnojeného poľa. Asi si viete predstaviť ako všetko smrdelo, vrátane mňa (smiech).

Ako to vnímalo vaše okolie, že ste sa rozhodli ísť do oblakov? Brali to pozitívne alebo boli prekvapení?

Ja mám dobrodružnú povahu, nemyslím si že by bol niekto prekvapený. Moje okolie to vnímalo skôr pozitívne, alebo neutrálne. Asi akože niekto chodí na futbal, niekto na ryby a ja lietať.

Podľa toho koľko sa tomu venujete, už sa vám stala nejaká kuriozita alebo príjemný zážitok?

Ale iste. Treba ale povedať, že každý let je iný a jedinečný, vždy je čo vidieť a príjemných zážitkov je veľa. Často je vidieť rôznu zver, videl som veľké migrujúce stáda jeleňov, divých prasiat, ale aj medvede, či losy vo voľnej prírode. Niekedy letíte nízko nad dedinkou, ľudia na vás mávajú a decká sa tešia že vidia balón. Stalo sa aj, že sme vyrušili milencov na lúke v lete (smiech).

Viackrát som bol napríklad svedkom zásnub v balóne. Pri zásnubách samozrejme bývajú aj emócie, väčšinou sa dievča rozplače od radosti, ale raz sa stalo, že povedala nie a rozplakal sa nápadník. Odvtedy si s chalanmi zo seba uťahujeme, že bacha, keď povie baba kľačiacemu chlapovi nie, daj si pozor, aby ti od zúfalstva nevyskočil z koša, budeš mať problémy.

Let, balón, pilot, Slovensko, prelet, lietanie
Prelet ponad Rajecké Teplice. Zdroj: Tomáš Jarábek

Najkurióznejší bol ale jeden spoločný let s Janom Kalafutom a zopár ďalšími obeťami jeho vtipu. Pred letom si ma zobral nabok a hovorí: „Pôjdeš so mnou, ničoho sa nechytaj, nič nehovor.“ A v krátkosti mi vysvetlil, čo zamýšľa.

Jano normálne vyletel, vystúpili sme asi do 2 km a tam si začal obliekať padák. Pani pasažierka naňho vydesene pozerala a zaujímalo ju, čo to robí a načo mu to je. Vysvetlili jej, že je to padák a keďže sme príliš ťažkí, niekto musí von. A ak chce, že jej ho dá a môže ísť ona.

A potom vyskočil. Tí nešťastníci to fakt nečakali, len neveriacky hľadeli na seba a dolu na jeho miznúcu siluetu. „On fakt vyskočil!“ skonštatoval manžel tej panej. No, bola to naozaj zábava pozorovať ich. Po krátkej chvíli som ich začal upokojovať, že pristaneme bezpečne, aby sa nebáli.

Z akých miest ste mali možnosť vzlietnuť? Existujú aj nejaké netradičné?

Nie je až tak dôležité z akých miest sa vzlieta, skôr možno aké netradičné lety sa uskutočnia. Pár bežných letov som zažil, napríklad prelet ponad Slovensko. Vtedy sme preleteli z Trenčína do Rožňavy za 5 hodín.

Nie úplne tradičné sú aj zimné prelety ponad Vysoké Tatry, kedy sa lieta pomerne vysoko, v cca 4 km výške, ale je to niečo slovami ťažko opísateľné, vidieť tie naše veľhory ako na dlani.

Obzvlášť ľudia, čo majú Tatry prechodené peši hore-dole, si taký zážitok vysoko cenia. A netradičný bol aj výškový rekord, ktorý sme robili, leteli sme v 6 km výške a vysadzovali z nej parašutistov.

Let, balón, pilot, Slovensko, prelet, lietanie
Prelet ponad Vysoké Tatry. Zdroj: Tomáš Jarábek

Často počuť o súťažiach s teplovzdušným balónom za hranicami, už ste sa nejakej zúčastnili? Alebo plánujete v blízkej budúcnosti?

Na fiesty a súťaže chodievam každý rok. Mňa predovšetkým baví lietať súťažne, ale treba jedným dychom dodať, že je to drahý špás a riadna drina. Náklady na posádku na jednu obyčajnú súťaž, sú okolo 1000 eur, vyššie súťaže aj 4-5 tisíc.

A aby bol človek ako-tak vo forme a bol v národnej kvalifikácii na vyššie súťaže, treba absolvovať aspoň 4-5 súťaží ročne. Všetko toto ide z pilotovho vlastného vrecka, štátna podpora, ani sponzoring v našej krajine de facto neexistuje.

Súťaženie ma ale veľmi baví a dá sa pri ňom precestovať celý svet. Ja som za tú svoju, ešte relatívne krátku kariéru, bol vo všetkých okolitých štátoch, vo  Francúzsku, Bielorusku, Rusku, Litve, Rumunsku, či Japonsku.

Čo sa týka Slovenska, je to trocha horšie. Pravidelné súťaže nemáme žiadne, ale je snaha zvrátiť tento stav a tento rok organizujeme nultý ročník Československého pohára a očakávame okolo 15 balónov. Táto súťaž bude tento rok, posledný júnový víkend v Brezovej pod Bradlom. Každý divák, je tam srdečne vítaný.

Okrem súťaží, sa robia aj tzv. fiesty, teda stretnutia balónistov, kde sa ale nepreteká, len lieta a oddychuje. Najväčšia fiesta na svete sa robí každý rok v Americkom Albuquerque v Novom Mexiku, kde lieta 1000 až 1800 balónov naraz. Videli ste niekedy naraz na oblohe 1000 balónov? 🙂

Let, balón, pilot, Slovensko, prelet, lietanie, go pro, fiesta
Fiesta Lorraine, Francúzsko. Zdroj: Tomáš Jarábek

Zaregistrovali ste nejakú nehodu alebo priamo vám sa stala nehoda s balónom?

Mne osobne sa nič mimoriadne zatiaľ nikdy nestalo. Ale treba povedať, že vo svete sa už viackrát stali nehody, aj také, pri ktorých zomreli ľudia. Za poslednú dekádu napríklad v Slovinsku, Turecku, či USA.

Zakaždým išlo o súbeh rôznych okolností, pri ktorých vznikol buď požiar na palube, došlo ku kontaktu s elektrickým vedením, alebo nastali extrémne meteorologické podmienky.

Aké je najvhodnejšie počasie alebo obdobie na lety balónom?

Najlepšie počasie na lietanie býva okraj tlakovej výše, slabý, ale nenulový vietor pri zemi, silnejší vietor vo výške a obloha bez oblačnosti.

Obdobie môže byť dobré každé, lietať sa dá celoročne. Ja osobne mám najradšej jeseň, vtedy je príroda krásne sfarbená a výškový vietor býva silnejší, takže sa dá zaletieť ďalej a vidieť viac.

pilot, let, balón, slovensko, lietanie, obloha
Prelet ponad Rajec. Zdroj: Tomáš Jarábek

Koľko ľudí sa dokáže vmestiť do koša na jeden let ?

S balónmi, s ktorými sa lieta na Slovensku, je to od dvoch, do osem ľudí. Ale existujú aj balóny a koše oveľa väčšie, pre 25-30 osôb.

Keď sme pri číslach, akú rozlohu má balón v m2?

Nosnosť balóna je daná množstvom nosného plynu (horúceho vzduchu) v ňom. Kľúčový je teda objem. Balóny, ktoré bežne lietajú v našej krajine, majú objem od 3000, do 6000 m3.

Ale aby som odpovedal na vašu otázku, poďme trocha počítať. Aby sme si to zjednodušili, považujme balón za guľu. Keďže poznáme objem, vieme si odvodiť polomer tejto gule. Ten je rovný tretej odmocnine z pomeru trojnásobku objemu gule k štvornásobku čísla pí.

Príprava pred letom ponad Rajec. Zdroj: Tomáš Jarábek

A keď poznáme polomer našej gule, ľahko zrátame jej povrch a vyjde nám od približne 1000 m2 pri objeme 3000 m3, do 1600 m2 pri objeme 6000 m3. Ale sú to približné hodnoty, keďže balón nemá celkom tvar gule. Skutočný povrch bude o niečo väčší.

Ak by niekto chcel zažiť takýto let, koľko to vyjde na jednu dospelú osobu?

Štandardná, komerčná cena pri bežnom lete sa momentálne pohybuje okolo 130 Eur za osobu.