Ako sa dá zarobiť hraním hier, čo obnáša tréning a či majú esporty budúcnosť aj na Slovensku, sme sa opýtali dvoch profi gamerov z najlepších československých tímov eSuba a eXtatus.



Progaming na Slovensku ešte zďaleka nie je tak rozvinutý ako v iných krajinách, no aj napriek tomu sa u nás nájde zopár kvalitných hráčov, ktorí hrajú na svetovej úrovni. Pri príležitosti turnaja počítačových a konzolových hier Y-Games sme na chodbách STU v Bratislave zastavili koučov (trénerov) týchto tímov. Konkrétne ide o Tomáša Masaryka, ktorý hrá pod prezývkou benq1 za tím eSuba a Tomáša Koširera, ktorý hrá pod prezývkou TECKOO za tím eXtatus. V našom rozhovore sme sa zamerali na počítačovú hru Counter Strike Global Offensive.

Aká bola vaša prvá skúsenosť s hraním počítačových hier a kedy ste sa rozhodli pre hranie na profesionálnej úrovni?

benq1: Bolo to približne pred desiatimi rokmi, mal som sedemnásť, keď ma jeden môj sused nahovoril na Counter-Strike. Skúsili sme si proti sebe zahrať, mňa to začalo baviť a postupne som sa dopracoval až tam, kde som teraz. Na profesionálnej úrovni som začal hrať tak pred šiestimi rokmi. V prvom rade som si založil svoj vlastný tím, s ktorým sme sa vyšvihli vysoko, potom ma oslovil lepší tím, a tak som postúpil zase vyššie. Trvalo to také štyri roky, kým som sa vypracoval cez tie tímy až sem.

TECKOO: Tak moje začiatky boli v útlom veku. Keď som mal dvanásť rokov a s bratom sme sa nudili u starej mamy, často sme chodili do počítačovej herne. Práve Counter-strike 1.3 nás najviac zaujal. V mojich pätnástich rokoch som začal hrať aktívne, doma sme už mali vlastný počítač a internet. V tom čase som zistil, že sa to dá hrať kompetitívne (súťažne, pozn. red.), a tak sme začali hrávať, skladať si vlastné tímy a to bolo obdobie začiatku mojej kariéry.

Prečo ste si vybrali práve túto hru a ako dlho ju už hráte?

benq1: Prečo Counter-Strike? Čo sa týka online hier, patrí medzi tie najpopulárnejšie a najčastejšie hrané vo svete. Nie je to len o bezduchom strieľaní, človek pri tom musí premýšľať, vymýšľať rôzne nové taktiky, antistratégie, ktoré vedia prekvapiť súpera a zabezpečia výhru.

TECKOO: Do počítačovej herne nás chodilo okolo dvadsať, tak sme sa dohodli medzi sebou, že si zahráme spolu nejakú hru. A keďže sa v tom období najviac hrávali strieľačky, začali sme hrávať Counter-Strike. Hra ma zaujala od prvého momentu a snažil som sa byť najlepším, čo sa mi v konečnom dôsledku aj podarilo.

benq1 v akcii

Zaujímalo by nás, ako vyzerá deň v živote progamera. Koľko hodín denne trénujete a čo robíte vo voľnom čase?

benq1: Môj normálny deň vyzerá tak, že vstanem o pol šiestej ráno a idem do roboty. Prichádzam domov okolo štvrtej-piatej, potom s chalanmi hráme. Existujú aj full-time tímy, ale v našich podmienkach sa dá mať popri hraní i prácu. Trénujeme približne štyri až päť hodín. Podľa toho, či sa pripravujeme na nejaký turnaj, alebo len normálne trénujeme.

TECKOO: Môj deň začína asi tak, že ak máme niečo dôležité, tak vstanem skôr, keď nie, spím pokojne do obeda. Potom prvé, čo urobím, zapnem počítač, spravím si kávu, zapálim si, prečítam maily. Pokiaľ máme nejaké oficiálne zápasy, mojou úlohou je naštudovať súpera a následne naučiť chalanov nejaké antistratégie. Väčšinou hrávame tak šesť až osem hodín denne. Čo sa týka voľného času, ak nie sú žiadne turnaje, máme ho veľa. Ak máme program nabitý, vybehnúť niekam môžem raz za dva týždne. Inak musím byť stále doma.

Z čoho pozostáva váš tréning alebo príprava na turnaj/zápas?

benq1: Na začiatku sa človek rozohrá na nejakých mapkách alebo si proti sebe dáme aimy, deathmatch, niekedy sa rozhodneme ísť na mapu. Tam si to pobeháme, ukážem chalanom, čo chcem robiť, aké taktiky, ukážeme si nové granáty, zahráme si tréningové zápasy, prípadne turnajový zápas.

TECKOO: Väčšinou pri turnajoch vopred vieme, proti komu budeme hrať. Na základe toho pripravíme náš tréning, pozrieme si súperov, napozeráme demá ich predošlých zápasov, spoločne ideme na server a skúšame si nejaké antistratégie. Napríklad keď vieme, ako hrajú, skúšame niečo vymyslieť proti tomu, ako hrajú oni. Potom ideme trénovať proti iným tímom, vyskúšame si to a ideme hrať oficiálny zápas.

„Progaming vás dokáže dostať do zaujímavých miest na celom svete.“

Plánujete sa hraniu počítačových hier venovať i v budúcnosti alebo máte iné plány?

benq1: Hraniu sa neplánujem v budúcnosti venovať, ale určite chcem byť k tomu blízko ako teraz. Napríklad couchovanie, analyze desk, prípadne komentátor.

TECKOO: Ja veľmi nad budúcnosťou nerozmýšľam. Ono to je tak, že čo je teraz, je teraz. Venujem sa tomu momentálne naplno, pretože ma to po prvé baví a po druhé sa tým dá zarobiť. Podľa mňa je veľmi pekné, že progaming vás dokáže dostať do zaujímavých miest na celom svete, najmä v Európe. Napríklad tento rok sme už boli dvakrát v Dánsku a celé nám to zaplatil eXtatus. Plánujem sa tomu venovať, pokiaľ sa bude dať.

TECKOO s priateľkou

Je ťažké pre Slováka presadiť sa v profesionálnom svete počítačových hier? Ako vnímate celkový progaming na Slovensku?

benq1: Pre Slováka určite áno, pretože tímy tu nepodporujú hráčov ako vo svete. V poslednej dobe sa ale podarilo presadiť viacerým hráčom, dokonca aj tímu, takže ide to u nás určite dopredu. Postupom času dávajú firmy do toho viacej peňazí, a teda ide aj úroveň hore.

TECKOO: Áno. Keď si porovnáme, koľko je svetových hráčov z iných krajín, koľko zo Slovenska. Momentálne máme siedmich. Štyroch z nášho tímu, a to som ja, David „Frozen“ Čerňanský, Richard „QUEZTONE“ Strnátko, Martin „MONTTY“ Melišek a troch z iných tímov, konkrétne Ladislav „GuardiaN“ Kovács, Martin „STYKO“ Styk a Patrik „Zero“ Žúdel, čo sa týka Counter-Striku. Progaming na Slovensku je veľmi slabý. Síce sú tu aj schopní partneri, ale aj veľa organizácií, ktoré to robia zle. Chcú nahromadiť peniaze hlavne pre seba. Založia si organizáciu, kam si zavolajú tímy a často tie tímy nemajú za čo poslať na turnaj. Dostanú napríklad od sponzora monitory, ktoré predajú, ale peniaze nevidia hráči, berú si to do vlastného vrecka. Takže partneri tu sú, ale zatiaľ nedávajú také peniaze, predsa len sme ekonomicky slabší v týchto elektronických veciach oproti severným krajinám. A sme vlastne prví platení hráči, ktorí sa hraním uživia. Platení sme dobre, síce by to mohlo byť lepšie, ale robíme to, čo nás baví, a to je priorita.

„Netreba zabúdať na to, že podpora od rodičov je veľmi dôležitá.“

V akom veku je vhodné začať s progamingom?

benq1: Ak chce byť človek dobrým hráčom, tak by mal s progamingom začať v trinástich, štrnástich rokoch a musí tomu venovať naozaj veľa času.

TECKOO: Keď má dieťa doma podporu od rodičov, tak je najlepšie začať v útlom veku, napríklad keď dovŕši trinásť, štrnásť rokov a má doma počítač. Cez internet môže hrať s cudzími ľuďmi, často musí rozprávať anglicky, čím si zlepšuje svoj sociálny život. Ja by som povedal, že čím skôr začne, tým lepšie, ale samozrejme netreba zabúdať na to, že podpora od rodičov je veľmi dôležitá.

Čo by ste odkázali budúcim progamerom na Slovensku?

benq1: Má to tu budúcnosť, sú v tom peniaze, oplatí sa snažiť a venovať tomu čas.

TECKOO: Ja osobne si myslím, že progamingová scéna na Slovensku sa posúva do lepších sfér a o taký rok, dva tu bude viac profesionálnych tímov. Budúcim progamerom by som odkázal, nech sa nevzdávajú a nezabúdajte, že treba trénovať, trénovať a trénovať.