Študentky STU vyvinuli aplikáciu pre deti s autizmom: Jednoduchá pomôcka zlepší ich komunikáciu s okolím
Podujali sa na návštevu niekoľkých materských škôl s autistickými deťmi, hovorili s učiteľmi, rodičmi i lekármi, aby mohli vytvoriť aplikáciu, ktorá je na Slovensku jediná svojho druhu.
Aj vďaka tomu vyvinuli študentky dizajnu Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity v Bratislave pod vedením pedagóga Martina Baláža pomôcku na komunikáciu s autistami. Aplikácia obsahuje stovky obrázkov s jednoduchou žltou postavičkou, ktorá vykonáva činnosti denného harmonogramu od hygieny, cez hru, prechádzku či jedlo a spánok. Ďalšia séria postavičiek zase prejavuje emócie a ukazuje dobré i zlé správanie.

„Postavičky sú žlté – v prípade dvoch osôb môže byť druhá postava oranžová, pretože tieto farby sú pre autistov príjemné. Kresba neobsahuje veľa detailov, lebo tieto deti vyžadujú jasnú a presnú komunikáciu a detaily by ich vyrušovali,“ vysvetľuje Baláž z Ústavu dizajnu Fakulty architektúry STU. Vývojári uvažovali napríklad pridať postavičke vlasy, oblečenie či opasok, ale práve to podľa nich odpútavalo pozornosť od obsahu a od aktivity, ktorú postava znázorňuje. Tím dizajnérov spolupracoval pri vývoji ikonografického komunikačného systému pre ľudí s autizmom s viacerými organizáciami a edukačnými zariadeniami pre autistov. Pri návšteve materských škôl a ďalších zariadení sa ukázalo, že väčšinou v nich pedagógovia používajú vlastné kreslené kartičky s obrázkami denného harmonogramu, predmetov či správania.

„Aplikácia dostupná cez internet by teda bola pre takéto zariadenia veľkou pomôckou. Študentky navrhli aplikáciu ako otvorenú platformu – obrázky, ktoré slúžia na ikonografickú komunikáciu s deťmi, je možné do aplikácie neustále dopĺňať a rozširovať databázu,“ priblížila Settey Hajdúchová. Súčasná databáza má teraz niekoľko častí, sú v nej ikonky pre jedenie, zábavu, kultúru a relax, hygienu, oblečenie, vzdelávanie, šport či spánok. Takúto komunikáciu s autistami využívajú nielen učitelia, ale aj samotní rodičia. Obrázky podľa odborníkov povedia deťom, aké aktivity počas dňa majú vykonať. Tie zas môžu sledovať a označovať si, čo už urobili. Pomocou obrázkov komunikujú aj samotní autisti a hovoria iným, čo potrebujú a cítia.

„Bolo to zaujímavé zadanie, videli sme, že dôležitý nie je len vizuál, ale že môžeme deťom pomôcť. Myslím si, že sme sa s tým, aby aplikácia aj dobre vyzerala a aj pomáhala, popasovali úspešne,“ povedala jedna zo študentiek Eva Hudáková. Na tejto téme plánujú pracovať aj v ďalšom akademickom roku. Plánujú vytvoriť nové verzie, ktoré by pomáhali deťom a dospelým s ďalšími diagnózami. Aplikáciu chcú preložiť do angličtiny a taktiež nájsť investora, ktorý im pomôže ju dostať do materských škôl a ostatných zariadení.
Zdroj: TASR
Súvisiace príspevky
Reklama
Reklama
Najčítanejšie posledných 7 dní
Pyramídy v Bosne – šokujúca skutočnosť alebo špinavý biznis? by Zuzana Točená
Burlesque: O čom je skutočné umenie zvádzania? by Žaneta Kováčiková
Nejedia mäso, neužívajú omamné látky, nemajú nemanželský sex. Hare Krišna tak, ako ich nepoznáte by Bianka Verešová
15 tipov na návštevu opustených budov pre začínajúcich urbexerov by Martin Macko
10 odrhovačiek, na ktoré si zaručene zatancuješ na tvojej beánii by Dominika
Sleduj nás