Budúcnosť je v inováciách. To je fakt, ktorý v praxi dnes už okrem vedeckej obce čoraz častejšie podporujú aj ľudia venujúci startupom. O tom, ako je táto oblasť rozvinutá na Slovensku, zahraničí a čo všetko stojí za jedným z najúspešnejších startupových portálov v strednej Európe, sa dozviete v nasledujúcom článku. Rozhovor nám poskytol jeho zakladateľ, LUKÁŠ GAŠPARÍK.



Lukáš, si jeden zo zakladateľov najúspešnejšieho česko-slovenského startupového portálu. Ako si sa k tejto oblasti vôbec dostal?

Startupy ako také sme sledovali už dlhšie, ale pravdupovediac, najmä tie zahraničné. Jedného dňa sme sa teda rozhodli, že sa pozrieme na to, ako to vyzerá u nás na Slovensku. Išli sme sa preto pozrieť na Startupweekend Bratislava, ktorý sa konal v novembri 2013. Long story short – skončilo to tak, že sme ho s mojím spoločníkom Marekom nakoniec vyhrali a zrazu sme sa ocitli v centre slovenského startupového diania.

lukáš gašparík
Testovanie elktromobilu Tesla pre Startitup

Ako teda vznikol samotný Startitup?

Práve na spomínanom bratislavskom Startupweekend-e sme zistili, že na Slovensku sa toho na startupovej scéne deje celkom dosť. Videli sme, že tu je mnoho ľudí, ktorí sa tejto oblasti venujú, ale na druhej strane neexistuje žiadny portál, ktorý by ich združoval a bol zameraný práve na túto tematiku. Povedali sme si, že by sme ho mohli skúsiť vytvoriť a uvidíme, ako to pôjde. Veci sa odvtedy veľmi pohli. Naším cieľom nebolo nikdy vytvoriť „len“ nejaké lokálne médium. V prvom rade sme chceli urobiť dobrú vec, ktorá sa nakoniec celkom rozbehla. Samozrejme, mali sme aj trocha šťastia, keďže sme zachytili správny trend. Samých nás prekvapilo, ako to neskôr začalo rásť. Po čase však prišiel bod, keď prvotné nadšenie ľudí opadlo, nasýtili sa a čakali od nás niečo nové a niečo viac, čomu nebolo vôbec jednoduché sa prispôsobiť, ale myslím, že sme to zvládli celkom dobre.

Osobne ste sa vtedy ale žiadnemu startupu nevenovali?

V tom čase nie. Spolu s Marekom sme vymýšľali rôzne ,,biznisy,, od recyklácie telefónov po rôzne discountové portály, ktoré tu v tom období (rok 2006), ešte tak rozbehnuté neboli. Snažili sme sa rozmýšľať nad niečím inovatívnym. Tým, že sme sledovali  startupové diane vo svete, chceli sme vedieť, čo sa deje u nás, a tak sme skúsili ísť na vec druhou stranou. Pri samotnom „startupovaní“ už ale ide človek s kožou na trh a osobne ma od spustenia Startitup neoslovilo nič do takej miery, že by som sa tomu chcel plne venovať. Nevravím, že nie sú projekty, ktoré by sa mi páčili a ktoré by som možno zvažoval, ale momentálne sú moje priority niekde inde.

Vytvoriť si takýto portál asi nie je lacná záležitosť? Priblíž nám, prosím ťa, ako taký proces prebieha.

No by si sa čudovala. Postaviť samotný web nie je žiaden „rocket science“ a určite nestojí také peniaze, ktoré by si človek už dnes nemohol dovoliť a btw existuje aj kopa šablón, za ktoré zaplatíš pár eur. Problém je skôr, čo potom s tým webom.  Aj Startitup bol vo svojich začiatkoch dlho mínusový a museli sme ho dotovať z našich súkromných peňazí. Donekonečna to však samozrejme nešlo. Museli sme nájsť partnerov, aby sme sa vedeli preklenúť cez toto obdobie a dostať sa aspoň na nulu. Začali sme zháňať peniaze v startupovom prostredí od inštitúcií, ktoré sa im venovali.  Nikto z nich nebol ochotný nás podporiť, čo nás dosť prekvapilo a zároveň aj sklamalo. Nakoniec sme však peniaze zohnali. Dodnes som  vďačný našim partnerom a myslím si, že na lepších sme ani nemohli natrafiť. Títo uverili viac nám – ľuďom, ktorí majú potenciál, ako samotnému projektu Startitup. Preto ich každý náš úspech asi len milo poteší. Už vtedy sme mali funkčnú redakciu, ktorá rok vydržala fungovať na free báze. Ľudia pracovali zadarmo len preto, že chceli byť súčasťou niečoho, jednoducho povedané – dobrého. Keďže sme chceli pekný web, povedali sme si, že oslovíme toho, nám v tom čase najlepšieho známeho grafika, Jakuba Ptačina, ktorý vytvoril prvotný návrh webu. Ten ale nakoniec pre veľkú vyťaženosť projekt v polovici odovzdal ďalej a museli sme nájsť iného. V konečnom dôsledku ide len o to, ako si web chcete spraviť. Pokiaľ idete cez firmu, treba sa pripraviť na to, že to bude nákladnejšie. My sme všetko poriešili cez freelancerov a web nás tak nakoniec vyšiel relatívne málo.

The Len Startup Machine vo Viedni.
The Len Startup Machine vo Viedni.

Zastávaš teda názor, že freelanceri dokážu urobiť rovnako kvalitnú prácu ako firma?

Samozrejme, že dokážu, ale vždy záleží od konkrétného človeka. Freelanceri sú často ľudia, ktorí popri freelencovaniu pracujú aj vo firmách – digitálnych či reklamných agentúrach. Rozumejú tomu čo robia, rozdiel je len v tom, že pracujú vo svojom voľnom čase. Na druhej strane, freelanceri často neriešia také veci, ako sú napríklad licencie. Či už licencie na grafiku, kód, software atď…čo vie byť na konci dňa celkom prúser. My sme na to našťastie mysleli, ale často sa stretávam s tým, že napríklad aj niektoré weby, s ktorými spolupracujeme, nemajú tento problém vôbec ošetrený. Kamarát im pripraví nejakú grafiku, bratranec zas nakóduje backend a frontend a podobne. Keď sa im web rozbehne a niekto chce do nich napríklad investovať, majitelia zistia, že vlastne ani majiteľmi nie sú. Firmy na toto väčšinou myslia a zabezpečia sa zmluvami, kým niektorým freelancerom je to viac menej jedno, pokiaľ im sami nepripravíte zmluvu. Ale sú samozrejme aj výnimky a nechcem paušalizovať.

„Všetko začína už v rannom školstve, kde nás naše školy nevedú ku kreativite a samostatnosti.“

Vráťme sa k startupom. Myslíš si, že tie slovenské sa pri našich podmienkach dokážu vyrovnať zahraničným?

Podľa mňa nemáme vôbec zlé podmienky. Veľa ľudí si myslí, že na Slovensku nie je na startupy dostatok financií. Realitou je však úplný opak. Čo sa týka strednej Európy, vychádza u nás na občana v priemere najviac peňazí (aspoň tých, čo voláme venture capital). Máme však jeden zásadný problém. Aj keď slovenské podnikateľské prostredie funguje síce už 25 rokov, máme relatívne málo globálnych firiem/úspechov. V zahraničí to funguje tak, že z veľkých firiem sa naskillovaní ľudia časom oddelia a začnú vytvárať ďalšie vlastné spoločnosti. Takto sa ich nadobudnutý „skill“ presúva zasa na ďalších kolegov a celý ekosystém sa vyvíja. Presne tak je to aj so startupmi. Tým, že Slovensko veľa takýchto globálnych firiem nemá, ľuďom tak chýba prostredie, kde by mohli vyrásť. Aj z tohto dôvodu sú naše startupy relatívne v plienkach. Ak sa pýtaš na to porovnanie, tak to vnímam tak, že tie naše startupy (ale aj celkovo európske) zaostávajú za americkými, ale vôbec nie za tými európskymi. Všetko začína už v rannom školstve, kde nás naše školy nevedú ku kreativite a samostatnosti. Nevieme sa až tak prezentovať a predať, čo je na Slovensku asi najväčší problém. Na druhej strane ale máme veľmi kvalitných developerov aj programátorov, ktorí veľakrát nezaostávajú za svetovou špičkou.

Ktoré startupy teda za poslednú dobu najviac zaujali teba a vidíš v nich potenciál?

Všetko v prvom rade záleží od tímu a od toho, aký veľký problém sa rieši. Niekedy sa dá aj z nie tak skvelého a originálneho nápadu, spraviť parádny produkt. Medzi moje vzory v startupovom prostredí určite patrí Aeromobil, za ktorým stoja Štefan Klein a Juro Vaculík. Keď ich človek stretne, nemá najmenšiu pochybnosť o tom, že founderi svojmu produktu absolútne veria a urobia úplne všetko preto, aby bol ich projekt úspešný. Aeromobil je perfektne podchytený marketingovo aj produktovo a z ich práce si môže brať príklad každý. Častokrát počujem, že neriešia vlastne žiadny problém, ale vytvorili len nejaké smiešne auto. Treba si však uvedomiť, že práve oni možno vytvárajú dopravu budúcnosti! To, že to dnes vyzerá ako totálne nereálne neznamená, že sa naše deti nebudú o 15,20, 30 rokov prevážať práve na lietajucích autách.

12255668_10206411647468166_1618475506_o

Aké sú vaše ďalšie plány so Startitup?

Dlhodobým cieľom je vytvoriť  stredoeurópske tech-startupové médium, ktoré bude zbierať to najpodstatnejšie a najzaujímavejšie z celej strednej Európy. Chceme tým pádom pracovať aj v angličtine a robiť to tak, aby sa aj celý okolitý svet dozvedel, čo sa „u nás“ deje. Chceme do toho vložiť úplne všetko, a tak by sa to aj malo robiť, čo si bohužiaľ veľa ľudí neuvedomuje. Nie je umenie pracovať tvrdo a veľa, ale pracovať správne. Ak ste hlboko presvedčený, že niečo má zmysel, treba do toho vložiť všetku energiu. Cieľom je robiť hlavne niečo, čo má na konci dňa zmysel.

Dávnejšie si mi spomenul, že si kvôli vybudovaniu portálu opustil svoju prácu, ktorá ťa dovtedy narozdiel od Startitup živila. Predpokladám, že to nebolo ľahké rozhodnutie.

Robil som v tom čase pre jednu nemeckú firmu tu v Bratislave a mal som job, ktorý ma bavil, živil a mal som v ňom perspektívu. Niekto by ho na mojom mieste možno dokonca nazval „drem job-om“. Musel som sa rozhodnúť medzi ním a niečím, čo ma stálo všetok môj voľný čas a každý mesiac mi prinášalo jedno veľké mínus na účte. Napriek tomu som si však vybral Startitup a neľutujem to. Za ten čas sa mi podarilo stretnúť s ľuďmi, ktorých by som za iných okolností nikdy nespoznal. Majitelia či zakladatelia veľkých spoločností sa s nami od začiatku bavili ako s rovnocennými  partnermi. Je to tým, že v inováciách vidí veľa spoločností budúcnosť, a tak samozrejme bola ochota aj na druhej strane sa s nami baviť.

Tá budúcnosť v nich totiž naozaj je. Tieto firmy si uvedomili, že sme prišli s prvým portálom, ktorý sa takémuto niečomu profesionálne venuje. Počas môjho podnikania som sa naučil hlavne jednu vec. Všetko je o ľuďoch. Úspech z veľkej časti stojí a padá na ľuďoch, ktorí na ňom pracujú. Druhá vec  je, že sme tomu absolútne podriadili náš život. Obetovali sme svoje joby, peniaze a doslova všetok voľný čas. Ja zvyknem hovoriť, že ak neklopeš na dvere, nikdy sa ti neotvoria. A my sme klopali. Aj vďaka tomu sa mi podarilo dostať do skupiny EuTechWriters, ktorá združuje najväčšie európske médiá ako TechCrunch, Arcticstartups, či TheNextWeb, venujúce sa inováciám a technológiam. Dodnes som jediným členom zo strednej Európy.

12272563_10206411645028105_567773716_n

Ako to vyzerá u naších susedov? Nechystáte sa povedzme expandovať do iných štátov?

V Čechách je táto problematika už celkom mediálne podchytená, ale pre mňa relevantné weby sú tam asi dva. To isté platí aj pre Maďarsko. Naším cieľom je byť zastúpený na okolitých marketoch, či už priamo prostredníctvom Startitup alebo jeho partnerov. Čo však vnímam ako oveľa väčší problém a zároveň výzvu je, že svet skoro vôbec nevie, čo sa v strednej Európe po inovačnej stránke deje. Každý pozná projekty ako Aeromobil, Prezi, Socialbakers a podobne, ale ak by mal povedať odkiaľ je, asi by to bol troška problém. Naším skromným cieľom je dať náš región na startupovú mapu sveta a hovoriť o tom, aké skvelé veci sa dejú aj u nás.

„Pán prezident rád spomína, že väčšina jeho biznisov začínala ako startupy.“

Nedá mi nespomenúť, že tebe ako šéfovi Startitup sa podarilo dostať k nášmu prezidentovi, s ktorým si absolvoval aj niekoľko zahraničných misií. Ako ste sa k sebe dostali?

Oslovili nás ako médium, a to práve vďaka tomu, čo robíme a ako to robíme. Pán prezident rád spomína, že väčšina jeho biznisov začínala ako startupy. Tiež začínal od nuly, mnohokrát len s myšlienkou. Dodnes sa cíti sám ako startupista a vidí budúcnosť v inováciách a pokroku. Dokonca sa tomu venujú aj jeho deti. Na zahraničné cesty obvykle lieta poloprázdnym vládnym špeciálom, ktorým by cestoval tak či tak. Rozhodol sa teda, že využije túto možnosť prospešne a poloprázdne lietadlo naplní ľuďmi, ktorým to niečo dá. Snaží sa spájať našich odborníkov, akademikov a podnikateľov so svojimi zahraničnými náprotivkami. Vďaka nemu máme možnosť vidieť, ako to reálne funguje inde vo svete a odovzdávať to ďalej. Pokiaľ viem, niečo takéto neurobil žiadny prezident pred ním, za čo mu patrí veľká vďaka.

Foto: Archív Lukáša Gašparíka