Badoo je tajuplné miesto plné kúziel a mágie – niečo ako slovenský parlament. Dejú sa tu rôzne zverstvá, rovnako ako v zoologickej…



Možno by som o tomto pofidérnom komunitnom webe nenapísala článok, keby všetkých okolo mňa nepostihla horúčka Badoo. Ide o vážne ochorenie s niekoľkohodinovou inkubačnou dobou, ktoré buď pretrváva, alebo okamžite pominie. Postihuje 50 % svetovej internetovej populácie. Symptómy sa prejavujú rôzne – úplná strata zdravého úsudku, zmena hodnôt a potreba presviedčať okolie: „Veď ja som tam len zo srandy.“

Young doctors working with a laptop
Tereza je zmätená.

Zakladatelia Badoo sú veselá partia stratégov, vydieračov a očividne vedia, ako robiť affiliate marketing. Príde vám správa na mail, no navádza k tomu, že sa musíte najskôr prihlásiť a nahrať nejaké tie fotky. Nehovorím, že sa na to chytia len úplné bábovky, no už toto zaváňa pokusmi o nabúranie sa do súkromia. Ľudia sa na to ešte pred 7 rokmi chytali. Vtedy bola hranica vedomostí o internete v pokročilom stredoveku, teraz majú údajne ľudia väčšie povedomie o tom, kde by sa prihlasovať nemali a kde sa, naopak, prihlásiť môžu. Hlások v hlavičke i tak stále piští, že to nie je tak celkom bezpečné. Jasné, že je to bezpečné. Nahraj si sem akékoľvek fotky, nikto sa k nim nikdy nedostane.

Retorica-voor-Artsen-1
Starý Tono vie, ako na to.

Ich vytváranie záväznosti je naozaj obdivuhodné: Ak chcete, aby vás prestali agresívne spamovať do mailu, musíte si zrušiť účet, ktorý v prvom rade nemáte. Ak si chcete zrušiť účet, musíte sa prihlásiť. Takéto je to jednoduché. Povedzme, že to takto risknú s 50 ľuďmi, z toho sa im nejakých 10 určite chytí, čo vôbec nie sú zlé výsledky.

Prečo ste na Badoo?

Najskôr zo zvedavosti. Celé to vždy začína zvedavosťou, rovnako ako s Facebookom alebo búdami. Zotrvávate, pretože potrebujete vedieť, čo si o vás myslia druhí. Očakávate, koľko srdiečok dostanete a či sa časom stanete dostatočne atraktívnymi pre okolie. A nekrúťte mi hlavičkami, presne preto má celý svet Facebook a presne preto sa hovorí, že človek bez účtu u Zuckerbergovcov neexistuje. Hádam, že to som už asi pol roka dobrý komparz do Walking Dead. Účet na Badoo nemám, no niekoľko ľudí z okolia, ktorí ho používajú, mi ukázali, ako funguje.

Ako funguje?

Badoo má sídlo v Londýne a zopár detašovaných pracovísk po Európe a v Amerike. V roku 2012 mali niečo cez 200 zamestnancov a dnešným dňom majú obraty také, že by mohli z Krymu urobiť Disneyland.

Aj napriek tomu, že Badoo má lepkavú nálepku „sex-zoznamka“, výskum potvrdil, že sem chodí 25 % zaregistrovaných ľudí hľadať lásku a romantiku. Predpokladám, že z tých 25 % sa v stopových množstvách niečo dostalo aj na Slovensko. A možno nie, imigrantov nám vraj začnú voziť až v septembri.

Celý systém výberu zaváňa ruským chladom. Ak sa ti niekto páči – dáš mu srdiečko, ak sa ti niekto nepáči – pokrčíš ksicht, stlačíš krížik a vygeneruje ti ďalších 30 vylízancov, ktorí sa ti vrhnú na profil, aby ťa zasypali svojou láskou a fotkami, na ktoré sa hanbíš pozrieť, kým je vonku vidno.

Môj pohľad

Nalejme si čistého. Z loga smrdí nefalšovaná lacnota, to bude asi tou oranžovou farbou. Evokuje vo mne pocit škôlky plnej pedofilov (feeling ako z katedry orientálnych štúdií na Univerzite v Santa Catarine). Neviem, či ten guľatý tvar má symbolizovať spoločne s farbami hravý okruh priateľov alebo hravý okruh psychopatov.

University-of-Santa-Catarina-logo-582536
Logo katedry orientálnych štúdií na Univerzite v Santa Catarine.

Stránka sľubuje, že je zadarmo, no s príplatkom za vyššie štandardy. To má znamenať čo? Že keď ma omrzia úchyláci, ktorí chodia verejnou dopravou, tak si priplatím a začne mi ponúkať solventných úchylákov, ktorí jazdia na Rolls-roycoch a Bentley? Neviete, či tam Rytmus nemá účet?

Ide snáď o najpovrchnejšiu zoznamku, kde sa o užívateľovi nedozviete z opisu nič. Všetko súdite len na základe fotky. Nabáda k preferovaniu estetickej stránky pred tou duševnou. Keď sme pri tom – fotky z fitka, fotky pri cudzích autách a fotky na pláži sú asi najčastejším javom, ktorý ovláda celé Badoo.

Existujú tu dokonca také indivíduá, ktoré rozhodili siete a fungujú na nasledovnej komunikačnej stratégii:

  1. Otvorí si okná s 20 preferovanými jedincami.
  2. Všetkým rozpošle dopredu vypracovanú litániu, ktorá má dotyčných presvedčiť o ich dokonalosti a zároveň povedať niečo o spomínanom stratégovi. Aby ste boli v obraze, nejde o nijaké rafinované pick-up lines. Sú to tie najprimitívnejšie formy balenia potiahnuté pozlátkom dlhých nesúvislých viet vo svete jednorožcov, sexu a dosť zlej gramatiky.
  3. Čaká.
  4. Má 30 % úspešnosť.
  5. Profituje.

Ak máte radi sociálne siete a podobné formy zoznamovania, názor si utvorte sami. Jedincom, ktorí preferujú kontakt so skutočnými ľuďmi a nie napoly falošnými avatarmi zo zeme Badoo, odporúčam zrušiť si účet a radšej to na niekoho skúšať IRL.