Ak sa venujete písaniu online a nejakou záhadnou náhodou ste ešte nepočuli o skratke SEO, v nasledujúcom článku sa vám tento termín pokúsime zrozumiteľne vysvetliť. Za pomoci prehľadnej grafiky vám poradíme pár tipov, ktoré by mohli na váš web prilákať oveľa viac čitateľov so záujmom o váš obsah.



Ešte pred dvomi rokmi som ani ja poriadne nevedel, čo je to SEO. Praxou a samoštúdiom som nadobudol skromné poznatky o danej problematike, o ktoré by som sa rád podelil. Avšak nejde o žiadny výklad od profesionálov.

Zameriame sa skôr na začínajúcich bloggerov a menšie weby, medzi ktoré patrí aj naše Gaudeo. Pre vymenované skupiny je SEO často najlepšia voľba propagácie a získania nových čitateľov. Prejdime teda do tajov optimalizovania a Google algoritmov.

Čo je to SEO?
Infografika zhrňujúca dôležité body v rámci SEO. Autor: Diana Gregušová

Čo je to SEO?

Začnime však pekne po poriadku a to tým, čo sa skrýva pod magickou skratkou SEO. Je to search engine optimization, čo si môžeme jednoducho preložiť ako optimalizovanie pre webové vyhľadávače. Ide o proces optimalizovania, respektíve prispôsobovania webového obsahu pre dosiahnutie lepšej pozície vo vyhľadávaní Google alebo v inom vyhľadávači. Vyčerpávajúce súvetie? V tom prípade si ho môžeme zhrnúť do jednoduchej formulky = čím lepšie SEO, tým vyššie umiestnenie v Google.

Okej, vieme, čo je to SEO a že ak je dobré, tak nám prináša viac čitateľov. Ale čo ďalej? Je známe, že algoritmy Google zohľadňujú pri výbere a usporiadaní relevantných výsledkov desiatky faktorov. Niektoré sú dôležité, iné zas menej. Ak máte náhodou záujem pozrieť si ich všetky, tak určite neprehliadnite tento článok na webe Backlinko. Je však priam nemožné optimalizovať obsah na všetky parametre, a preto si pre vás vybrali tie najdôležitejšie.

Obsah

Pojem SEO sme si definovali, je na čase posunúť sa ďalej. Základom je hodnotný obsah. Nech už to považujete za samozrejmosť, klišé, radu či staromódnosť, tak bez kvalitného obsahu nemá web šancu na dlhodobý úspech. Články musia čitateľovi vždy niečo priniesť. Môžu informovať, učiť, ale aj zabávať. Prázdny a clickbaitový obsah možno bude mať zo začiatku dobrú návštevnosť, no keď si čitatelia uvedomia jeho bezvýznamnosť, čítanosť padne rovnakou rýchlosťou ako vzrástla.

Nebojte sa vytvárať dlhé články. S touto radou môžu mnohí nesúhlasiť a majú na to plné právo. Predsa len, čitatelia na internete rýchlo stratia pozornosť pri dlhom článku, no na druhej strane rozsiahle články, v ktorých je všetko pekne poprepájané a vysvetlené, majú lepšiu šancu umiestniť sa vo vyhľadávaní vyššie.

Obrázky, videá, gify

Obohaťte svoj článok o fotky, videá alebo gify. Ako už bolo povedané, online čitateľ ľahko stratí pozornosť, a to platí dvojnásobne pri rozsiahlych eposoch bez vizuálnej/grafickej zložky. Zvýrazňujte dôležité slová, skracujte vety a rozdeľujte odstavce.

Snažte sa, aby obrázky nikdy neboli po dĺžke. Dôvod je jednoduchý – scrollovanie pozdĺžnych obrázkov na mobile je príliš otravné a opäť by to mohlo odradiť čitateľa. Pri obrázkoch vypĺňate kolónku alt (alternatívny text), v ktorej by malo byť kľúčové slovo, respektíve by táto sekcia mala slúžiť ako krátky popis daného obrázku.

Kľúčové slovo

Na začiatku bolo slovo a to slovo bolo…kľúčové! Keď bolo SEO vo svojich začiatkoch, situácia bola jednoduchá. Kľúčové slovo ste natlačili naprieč celým článkom či webom a voilà návštevnosť bola na svete. Dnešné algoritmy sú však oveľa viac sofistikovanejšie, no kľúčové slovo ostáva stále veľmi dôležité.

Kľúčové slovo by malo efektívne vypovedať o vašom obsahu, no zároveň nemôže byť „prvoplánové“. Pre lepšie pochopenie si uveďme hypotetickú situáciu. Máte v pláne urobiť článok o zaujímavých miestach v Trnave. Vaše kľúčové slová môžu byť, napríklad:

  • Zaujímavé miesta v Trnave.
  • Čo navštíviť v Trnave.
  • Kam ísť v Trnave?

Trnava je známe mesto, pravdepodobne sa o nej napísalo už stovky článkov, a preto s kľúčovým slovom „Trnava“ nemáte šancu uspieť. Preto, keď píšete o dobre známom mieste, osobe či nejakom fenoméne, voľte radšej long-tailové kľúčové slová, ktoré sú špecifickejšie a lepšie zodpovedajú užívateľskému vyhľadávaniu. Do popredia sa tiež dostáva hlasové vyhľadávanie cez mobily, kde majú ľudia tendenciu skôr klásť otázky ako použiť jedno slovo.

Kde všade by sa malo nachádzať kľúčové slovo a ako by sa malo používať opíšeme v ďalších bodoch.

Nadpisy a podnapisy

Title a tag h1

Title je nadpis článku, ktorý sa zobrazuje v Google a je to jeden z najdôležitejších elementov SEO. Title by sa mal začínať práve nevyskloňovaným kľúčovým slovom, ktoré môže byť doplnené. Príklad: Zaujímavé miesta v Trnave – čo sa oplatí navštíviť?

Po title prichádza na rad nadpis, ktorý je viditeľný na danej stránke po rozkliknutí článku. V reči HTML kódu sa bavíme o tagu h1, ktorý sa používa iba raz. Nadpis by mal taktiež obsahovať kľúčové slovo na začiatku a nestane sa nič zlé, ak bude totožný s title.

Tagy h2, h3 a h4

Teraz podnadpisy. V prvom rade v nich musí panovať hierarchia – podobne ako keď máte v knihách, v bakalárskych či iných prácach kapitoly, podkapitoly a dokonca aj podpodkapitoly. Pracujme s príkladom o Trnave.

Môžeme začať napríklad kategóriou dobré podniky. Vytvoríme si tag h2 – Dobré podniky v Trnave. V rámci tejto kategórie sa budeme venovať jednotlivým barom, takže pokračujeme nastolenou schémou. Tag h3 –Cerveza a text, opäť h3 – Mirage, text a postupujeme ďalej. (Disclaimer: Toto nie je platená propagácia, bohužiaľ.)

Do podnadpisov dávame kľúčové slovo len v prípadoch, keď sa to naozaj hodí. Silené vkladanie kľúčového slova typu „Zaujímavé miesta v Trnave – dobré podniky“ je kontraproduktívne a čitateľa takýto strojený text rýchlo prestane baviť. Nechoďte však príliš do hĺbky – 3 úrovne, respektíve po tag h4, sú ideálne. Nechceme, aby sa čitateľ v texte stratil.

Meta popis

Meta popis je krátke zhrnutie článku, ktoré sa zobrazuje v Google spoločne s title. Na našom zozname však tvorí osobitnú kategóriu, keďže Google ho pri výbere relevantných výsledkov už nezohľadňuje. Zaradili sme ho sem preto, že dobre napísaný meta popis môže čitateľa presvedčiť o kliknutí na článok a uprednostniť ho pred iným.

Meta popis by mal mať maximálne 160 znakov. Ak pracujete s WordPressom a máte dobrý a aktualizovaný SEO plugin, bude sa vám optimálna dĺžka meta popisu zobrazovať.

Interné a externé odkazy

Píšeme teda článok o zaujímavých miestach v Trnave. Ak sa už na vašom portáli/blogu nachádza článok s podobným zameraním, povedzme napríklad Historické pamiatky v Trnave, nebojte sa odkázať na tento článok. Čitateľ si v prípade záujmu bude môcť prečítať o danej téme viac, a taktiež strávi viac času na vašom webe. To sa v konečnom dôsledku môže odraziť na lepšej pozícii v Google, no a presne to chceme!

Podobne užitočné sú aj externé odkazy. Ak citujete z nejakého zdroja, pokojne ho uveďte. Nielenže umožňujete čitateľovi dočítať sa o téme viac, taktiež sa vaše fakty stávajú dôveryhodnejšie, keď dokážete, že ste si ich len tak „nevycucali z prsta“. Pri interných či externých odkazoch nezabudnite nastaviť otváranie na novej karte. Nechcete, aby vám čitateľ z rozčítaného článku ušiel.

Optimalizovanie pre mobily

Tento bod sa týka skôr tých, ktorí spravujú weby, no nemohli sme ho opomenúť. Dôvod je jednoduchý. Google vyhodnocuje ako oveľa lepšie tie weby, ktoré sú responzívne, čiže sa prispôsobujú mobilom a tabletom. Pri písaní článku tomu môžete pomôcť aspoň tak, že nebudete vkladať fotky na dĺžku a dlhé časti textu ozvláštnite zvýraznením slov alebo koľajnicami.