Martina Sokolíková ako jedna z mála Sloveniek pracuje pre spoločnosť Google a od roku 2016 pomáha vzdelávať sa ľuďom v online marketingu prostredníctvom projektu Digitálna garáž. Popri práci zvláda realizovať aj svoju vlastnú značku.



Na konferencii v Smoleniciach ste mali prednášku o tom, že veľa firiem realizuje svoj marketing prostredníctvom YouTube. Myslíte si, že v budúcnosti to bude najväčší nástroj na propagáciu reklamy?

Správna voľba nástrojov je základom účinnej marketingovej stratégie, ktorú treba vytvoriť s ohľadom na ciele, ktoré si stanovíme. YouTube dokáže prispieť k naplneniu viacerých marketingových cieľov, avšak pokiaľ chcete budovať značku online, bez YouTubu sa ťažko zaobídete.

Mesačne na Slovensku sleduje YouTube 77% celkovej internetovej populácie, pokiaľ sa pozrieme na divákov do 34 rokov – je to až 90%. Počet zhliadnutých videí dosiahol hranicu 1 miliardy. To je dosť zásadná sledovanosť, a preto by na tento nástroj nemali v spoločnosti zabúdať.

Väčšina ľudí reklamu na YouTube preskočí. Aký je v tomto prípade zmysel danej reklamy?

Je dôležité si uvedomiť, že pri preskočiteľných reklamách platíte za reklamu v prípade, že ju divák pozerá viac ako 30 sekúnd, alebo ju dopozerá do konca (ak je video kratšie). To znamená, že aj v prípade, že reklamu divák preskočí, spoločnosť mala možnosť 5 sekundového priestoru na branding úplne zdarma – a to nie je na zahodenie, však?

Uvedomujeme si, že skvelá užívateľská skúsenosť si vyžaduje nové formáty. V Google sa snažíme intenzívne pracovať s reklamným odvetvím, aby sme si boli istí, že držíme krok s očakávaniami a požiadavkami, ktoré majú zákazníci na dobrú reklamu. Pri analýze našich formátov sme zistili, že typické 30-sekundové nepreskočiteľné reklamy, s ktorými sme vyrastali, je formát videa, ktorý diváci preferujú najmenej a najviac opúšťajú.

Neznamená to, že dlhé reklamy nie sú efektívne – viacero najobľúbenejších reklám na YouTube má 30 a viac sekúnd – Záleží teda na tom, ako si dokážete diváka získať, ako si ho dokážete udržať, či dobre pracujete s hudbou, humorom – to sú faktory, ktorými sa vyznačujú tie najlepšie reklamy na YouTube, ktoré ľudia nepreskakujú.

Martina Sokolíková, Google garáž

Pracujete ako jedna z málo Sloveniek v Googli a založili ste internetový obchod s hodvábnymi šatkami. Čo vám prináša väčšiu radosť?

Náročná otázka – podobná, ako keby som sa mala rozhodnúť, ktorú zo svojich mačičiek mám radšej. 🙂 V Google pracujem na projekte Digitálna garáž, v súkromí sa venujem svojmu obchodu. Oba projekty sú mi veľmi blízke a vediem ich od ich začiatku. Na práci v Google ma nesmierne napĺňa možnosť rozvoja slovenského trhu, spolupráce s inšpiratívnymi ľuďmi a priestor na realizáciu vlastných iniciatív a nápadov, pokiaľ dávajú zmysel.

Vlastné podnikanie má oveľa menší rozmer, kapitál na realizáciu, či značku. Dáva mi však hodnotnú skúsenosť hlavne z pohľadu vytvárania stratégie, produktu a nastavenia procesov, ktoré musia vzniknúť úplne od nuly. Od stránky po obaly, som si všetko navrhla sama a to mi pomáha sa taktiež stotožniť sa so začínajúcimi projektami, ktoré mávam na workshopoch.

Znalosť digitálnych zručností vám otvára nové možnosti a môže vám dopomôcť k nájdeniu práce, ktorá vás bude aj napĺňať.

Ako sa dá dostať pracovné miesto v Google?

Rozhodne je potrebné byť aktívny, pracovitý a mať vedomosti adekvátne k pozícii, o ktorú sa uchádzate. Okrem pracovných skúseností je však pre Google veľmi dôležitá aj osobnosť a tzv. Googliness človeka. Rozhodne zavážia aj mimopracovné aktivity, dobrovoľníctvo či šport.

Digitálna garáž, projekt vzdelávacej iniciatívy Grow with Google,  ponúka ľuďom vzdelávanie v oblasti podnikania a marketingu. Majú títo ľudia možnosť  uplatniť sa aj v profesii, ktorú predtým neštudovali? Alebo je to projekt zameraný iba na zvýšenie digitálnych zručností?

Znalosť digitálnych zručností vám otvára nové možnosti a môže vám dopomôcť k nájdeniu práce, ktorá vás bude aj napĺňať. Znamená to odlíšiť sa od ostatných a byť úspešným v jednom z najrýchlejšie rastúcich odvetví biznisu. Online totiž ponúka mnoho príležitostí a bola by škoda ich nevyužiť.

Záujem o digitálne zručnosti bol veľký, skutočne prekonal naše očakávania, pričom v Digitálnej garáži sa od jej spustenia v roku 2016 vyškolilo vyše 35 000 Slovákov. Mnohí z nich si našli novú prácu, alebo sa rozhodli pre kariéru v digitálnom marketingu, napriek tomu, že študovali napr. právo, farmáciu alebo umenie. Digitálna garáž vám dá základy a pokiaľ sa chcete ďalej vzdelávať v určitej oblasti, odporučí vám materiály a pokročilejšie nástroje.

Pomohol už tento projekt uplatniť sa ľuďom v zamestnaní?

Okrem počtu vytrénovaných ľudí sa snažíme prostredníctvom prieskumu sledovať aj reálny dopad na zamestnanosť našich absolventov.  V prieskume, ktorý sme si nechali vypracovať spoločnosťou IPSOS uviedlo takmer 18-tisíc respondentov, že sa im vďaka týmto školeniam zdvihlo sebavedomie a takmer 1900 si vďaka novo nadobudnutým znalostiam ľahšie našlo prácu. Už sa nám niekoľko ľudí aj priamo ozvalo a ďakovalo. Krajší pocit a hnací motor do ďalšej práce hádam ani nie je.

Zdroj: archív Sokolíková

Obetujete svojej práci väčšinu svojho času, alebo si to viete nastaviť tak, že máte čas aj na oddych a relax?

O work-life balance sa diskutuje neustále, avšak veľmi záleží na vás, ako si to zorganizujete. Prácu si domov neberiem, mám súkromný a pracovný telefón. Samozrejme, pokiaľ je niečo veľmi urgentné, vtedy som k dispozícií. Nepopieram, že je to časovo náročné – hlavne ak máte viacero projektov či aktivít. Jednu schopnosť, ktorú som sa však v Google naučila naozaj výborne, je určiť si priority a time manažment.

Táto práca rozhodne nie je pre niekoho, kto hľadá prácu od deviatej do piatej. Často je to oveľa viac, človek strávi aj týždeň niekde mimo a niekedy ide do úzadia aj súkromný život. Ale je to o osobnom nastavení a fáze života, v ktorej sa nachádzate.

Mojím najväčším hobby je cestovanie. Zážitky, nové kultúry a zaujímaví ľudia, mince a piesok, ktorý zbieram. Priznám sa, že po pracovno-spoločenských aktivitách si niekedy potrebujem oddýchnuť aj od ľudí. Milujem zvieratá, takže sa venujem svojim mačičkám a chystám sa rozbehnúť jeden crowdfundingový projekt pre útulky.

A čo odkazuje Martina Sokolíková mladým ľudom so záujmom o digitálny marketing?

Nech to rozhodne skúsia! Príležitostí je mnoho a šikovných ľudí veľký nedostatok, takže teraz je ideálny čas naskočiť na rozbehnutý vlak :).