Slovenka pracujúca pre Google: Znalosť digitálnych zručností vám otvára nové možnosti
Martina Sokolíková ako jedna z mála Sloveniek pracuje pre spoločnosť Google a od roku 2016 pomáha vzdelávať sa ľuďom v online marketingu prostredníctvom projektu Digitálna garáž. Popri práci zvláda realizovať aj svoju vlastnú značku.
Na konferencii v Smoleniciach ste mali prednášku o tom, že veľa firiem realizuje svoj marketing prostredníctvom YouTube. Myslíte si, že v budúcnosti to bude najväčší nástroj na propagáciu reklamy?
Správna voľba nástrojov je základom účinnej marketingovej stratégie, ktorú treba vytvoriť s ohľadom na ciele, ktoré si stanovíme. YouTube dokáže prispieť k naplneniu viacerých marketingových cieľov, avšak pokiaľ chcete budovať značku online, bez YouTubu sa ťažko zaobídete.
Mesačne na Slovensku sleduje YouTube 77% celkovej internetovej populácie, pokiaľ sa pozrieme na divákov do 34 rokov – je to až 90%. Počet zhliadnutých videí dosiahol hranicu 1 miliardy. To je dosť zásadná sledovanosť, a preto by na tento nástroj nemali v spoločnosti zabúdať.
Väčšina ľudí reklamu na YouTube preskočí. Aký je v tomto prípade zmysel danej reklamy?
Je dôležité si uvedomiť, že pri preskočiteľných reklamách platíte za reklamu v prípade, že ju divák pozerá viac ako 30 sekúnd, alebo ju dopozerá do konca (ak je video kratšie). To znamená, že aj v prípade, že reklamu divák preskočí, spoločnosť mala možnosť 5 sekundového priestoru na branding úplne zdarma – a to nie je na zahodenie, však?
Uvedomujeme si, že skvelá užívateľská skúsenosť si vyžaduje nové formáty. V Google sa snažíme intenzívne pracovať s reklamným odvetvím, aby sme si boli istí, že držíme krok s očakávaniami a požiadavkami, ktoré majú zákazníci na dobrú reklamu. Pri analýze našich formátov sme zistili, že typické 30-sekundové nepreskočiteľné reklamy, s ktorými sme vyrastali, je formát videa, ktorý diváci preferujú najmenej a najviac opúšťajú.
Neznamená to, že dlhé reklamy nie sú efektívne – viacero najobľúbenejších reklám na YouTube má 30 a viac sekúnd – Záleží teda na tom, ako si dokážete diváka získať, ako si ho dokážete udržať, či dobre pracujete s hudbou, humorom – to sú faktory, ktorými sa vyznačujú tie najlepšie reklamy na YouTube, ktoré ľudia nepreskakujú.
Pracujete ako jedna z málo Sloveniek v Googli a založili ste internetový obchod s hodvábnymi šatkami. Čo vám prináša väčšiu radosť?
Náročná otázka – podobná, ako keby som sa mala rozhodnúť, ktorú zo svojich mačičiek mám radšej. 🙂 V Google pracujem na projekte Digitálna garáž, v súkromí sa venujem svojmu obchodu. Oba projekty sú mi veľmi blízke a vediem ich od ich začiatku. Na práci v Google ma nesmierne napĺňa možnosť rozvoja slovenského trhu, spolupráce s inšpiratívnymi ľuďmi a priestor na realizáciu vlastných iniciatív a nápadov, pokiaľ dávajú zmysel.
Vlastné podnikanie má oveľa menší rozmer, kapitál na realizáciu, či značku. Dáva mi však hodnotnú skúsenosť hlavne z pohľadu vytvárania stratégie, produktu a nastavenia procesov, ktoré musia vzniknúť úplne od nuly. Od stránky po obaly, som si všetko navrhla sama a to mi pomáha sa taktiež stotožniť sa so začínajúcimi projektami, ktoré mávam na workshopoch.
Znalosť digitálnych zručností vám otvára nové možnosti a môže vám dopomôcť k nájdeniu práce, ktorá vás bude aj napĺňať.
Ako sa dá dostať pracovné miesto v Google?
Rozhodne je potrebné byť aktívny, pracovitý a mať vedomosti adekvátne k pozícii, o ktorú sa uchádzate. Okrem pracovných skúseností je však pre Google veľmi dôležitá aj osobnosť a tzv. Googliness človeka. Rozhodne zavážia aj mimopracovné aktivity, dobrovoľníctvo či šport.
Digitálna garáž, projekt vzdelávacej iniciatívy Grow with Google, ponúka ľuďom vzdelávanie v oblasti podnikania a marketingu. Majú títo ľudia možnosť uplatniť sa aj v profesii, ktorú predtým neštudovali? Alebo je to projekt zameraný iba na zvýšenie digitálnych zručností?
Znalosť digitálnych zručností vám otvára nové možnosti a môže vám dopomôcť k nájdeniu práce, ktorá vás bude aj napĺňať. Znamená to odlíšiť sa od ostatných a byť úspešným v jednom z najrýchlejšie rastúcich odvetví biznisu. Online totiž ponúka mnoho príležitostí a bola by škoda ich nevyužiť.
Záujem o digitálne zručnosti bol veľký, skutočne prekonal naše očakávania, pričom v Digitálnej garáži sa od jej spustenia v roku 2016 vyškolilo vyše 35 000 Slovákov. Mnohí z nich si našli novú prácu, alebo sa rozhodli pre kariéru v digitálnom marketingu, napriek tomu, že študovali napr. právo, farmáciu alebo umenie. Digitálna garáž vám dá základy a pokiaľ sa chcete ďalej vzdelávať v určitej oblasti, odporučí vám materiály a pokročilejšie nástroje.
Pomohol už tento projekt uplatniť sa ľuďom v zamestnaní?
Okrem počtu vytrénovaných ľudí sa snažíme prostredníctvom prieskumu sledovať aj reálny dopad na zamestnanosť našich absolventov. V prieskume, ktorý sme si nechali vypracovať spoločnosťou IPSOS uviedlo takmer 18-tisíc respondentov, že sa im vďaka týmto školeniam zdvihlo sebavedomie a takmer 1900 si vďaka novo nadobudnutým znalostiam ľahšie našlo prácu. Už sa nám niekoľko ľudí aj priamo ozvalo a ďakovalo. Krajší pocit a hnací motor do ďalšej práce hádam ani nie je.

Obetujete svojej práci väčšinu svojho času, alebo si to viete nastaviť tak, že máte čas aj na oddych a relax?
O work-life balance sa diskutuje neustále, avšak veľmi záleží na vás, ako si to zorganizujete. Prácu si domov neberiem, mám súkromný a pracovný telefón. Samozrejme, pokiaľ je niečo veľmi urgentné, vtedy som k dispozícií. Nepopieram, že je to časovo náročné – hlavne ak máte viacero projektov či aktivít. Jednu schopnosť, ktorú som sa však v Google naučila naozaj výborne, je určiť si priority a time manažment.
Táto práca rozhodne nie je pre niekoho, kto hľadá prácu od deviatej do piatej. Často je to oveľa viac, človek strávi aj týždeň niekde mimo a niekedy ide do úzadia aj súkromný život. Ale je to o osobnom nastavení a fáze života, v ktorej sa nachádzate.
Mojím najväčším hobby je cestovanie. Zážitky, nové kultúry a zaujímaví ľudia, mince a piesok, ktorý zbieram. Priznám sa, že po pracovno-spoločenských aktivitách si niekedy potrebujem oddýchnuť aj od ľudí. Milujem zvieratá, takže sa venujem svojim mačičkám a chystám sa rozbehnúť jeden crowdfundingový projekt pre útulky.
A čo odkazuje Martina Sokolíková mladým ľudom so záujmom o digitálny marketing?
Nech to rozhodne skúsia! Príležitostí je mnoho a šikovných ľudí veľký nedostatok, takže teraz je ideálny čas naskočiť na rozbehnutý vlak :).
Dominika Škerková
Súvisiace príspevky
Reklama
Reklama
Najčítanejšie posledných 7 dní
Pyramídy v Bosne – šokujúca skutočnosť alebo špinavý biznis? by Zuzana Točená
Burlesque: O čom je skutočné umenie zvádzania? by Žaneta Kováčiková
Nejedia mäso, neužívajú omamné látky, nemajú nemanželský sex. Hare Krišna tak, ako ich nepoznáte by Bianka Verešová
15 tipov na návštevu opustených budov pre začínajúcich urbexerov by Martin Macko
10 odrhovačiek, na ktoré si zaručene zatancuješ na tvojej beánii by Dominika
Sleduj nás