Millenials počas sviatkov rozhodne nešetria. Komu a kde najčastejšie kupujeme darčeky?
Pomocou dotazníka sme získali prehľad o nákupných zvykoch v predvianočnom období u mladej generácie. Základnou otázkou je, čo, kde, za koľko a komu kupujeme. Odpovede na tieto a ďalšie, zaujímavejšie otázky vás možno prekvapia.
Vyše 300 mladých ľudí prevažne vo veku od 20 do 24 rokov sa zúčastnilo na veľkom vianočnom prieskume, cielenom na zákaznícke očakavánia a preferencie v tomto období. Z dotazníka bolo zistených niekoľko zaujímavostí. Prieskum sa realizoval najmä medzi študentmi FMK UCM v Trnave a jeho úlohou bolo zistiť nákupné preferencie generácie Millenials spojené najmä s predvianočným obdobím.
Priemerný mladý Slovák na tom zrejme nie je až tak zle
Je celkom prekvapujúce, aké náklady je generácia „millenials“ ochotná minúť počas sviatkov. Takmer polovica ľudí, ktorí vyplnili dotazník, uviedla, že plánuje v tomto roku minúť len na darčeky od 90 do 200 eur. To, koľko darčekov chcú nakúpiť, už ale nie je také jednoznačné. Polovica opýtaných sa pohybuje v rozmedzí 3 až 6 darčekov, zatiaľ čo 16 % v tom ešte nemá jasno. Takmer každý kupuje darčeky rodičom, väčšina ešte súrodencom a priateľovi či priateľke. Táto skupinka ľudí predbehla aj starých rodičov či priateľov. Menšie percento ľudí kúpi darček aj iným členom rodiny, kolegom a spolužiakom. Tieto výdavky plánujú financovať z peňazí z brigád alebo rôznych iných zdrojov.
Millenials na nákupoch
Viac ako polovica opýtaných si nerobí na vianočné nákupy rozpočet a pri nakupovaní sa nechá najviac ovplyvniť odporúčaním známych alebo internetovou reklamou či reklamou na sociálnych sieťach. Málokto nakúpil v predstihu, aby ušetril peniaze. Ani tento rok väčšina neplánuje stráviť viac času pri porovnávaní cien ako zvyčajne. Trištvrte opýtaných uviedlo, že pri výbere darčekov nezohľadňuje ich pôvod a spôsob výroby. Darčeky nakúpia väčšinou v internetových obchodoch, kamenných obchodoch a obchodných reťazcoch, ale aj v špecializovaných obchodoch a cez zľavomaty. Najviac ľudí si myslí, že na nákupy minie rovnako ako v posledných rokoch, ale takmer rovnako veľa ľudí očakáva vyššie výdavky, zvyšok nevie a najmenšie percento plánuje investovať menej. Väčšina tých, čo ušetrí, síce ešte nevie,na čom konkrétne, ale 25 percent plánuje nakúpiť len potrebné darčeky. Čo sa týka finančných nástrojov, prevláda platobná či debetná karta, ale tretina respondentov sa drží tradične platby v hotovosti.
Kam do obchodu?
Čo sa týka výberu obchodov, najpopulárnejšími sú internetové a tradičné obchody a obchodné reťazce. Pre konkrétnu predajňu sa najčastejšie rozhodujú kvôli dobrému pomeru ceny a kvality, širokej produktovej škále, ale aj vďaka reklamám a zľavám. Samozrejme, často rozhoduje aj blízkosť danej predajne. Zákazníci najviac ocenia príjemný a odborný personál a bezproblémové vybavenie reklamácií. Najčastejším dôvodom nákupu v kamenných predajniach namiesto využitia internetu je možnosť vizuálneho/priameho kontaktu, ďalej obavy z reklamácie alebo prípadného vrátenia tovaru. 20 percent mladých uviedlo, že uprednostňuje zážitok z nakupovania.
Hurá na internet
Používanie e-shopov pri nákupoch koreluje s trendmi a má rastúcu tendenciu. Väčšina mladých ľudí využíva internet priamo na nákup, alebo mnohí si pomocou neho porovnávajú ceny a produkty medzi jednotlivými obchodmi. Pri internetovom nákupe najviac oceňujú, že sa môžu vyhnúť preplneným obchodným domom, možnosť donášky priamo domov, taktiež väčší výber produktov a mnohokrát lepšiu cenu ako v kamennej predajni. Najčastejšie sú používané webstránky známych výrobcov, webové porovnávače, stránky s viacerými značkami a stránky poskytujúce recenzie. Čo sa týka webovej reklamy, najviac generáciu Millenials ovplyvňuje reklama na sociálnych sieťach; fóra, recenzie a banery, pop up okná a videá na webstránkach. Najviac sa cez internet nakupujú knihy, kozmetika, parfumy, oblečenie a topánky.
Treba myslieť aj na seba
Darčeky vybraté, nakúpené a dajme tomu, že aj zabalené. Čo očakávajú mladí Slováci od Ježiška pre seba? Viac ako polovicu by potešilo oblečenie a topánky, takmer rovnaké množstvo si želá kozmetiku a parfumy a tiež by si pod stromčekom radi našli starú dobrú knihu. Tretine stačí obyčajná obálka s hotovosťou a 108 opýtaných bolo asi poslušných celý rok, keďže túžia po dovolenke alebo zájazde. Populárne darčeky sú aj vstupenky do divadla či na koncert, šperky a hodinky, ale aj služby ako wellness alebo masáž.
Po všetkých tých nákupoch a darčekoch sa treba rozlúčiť so starým rokom a privítať nový s číslom 2018. Rozpočet na tieto oslavy majú millenials rôzny. Najviac opýtaných (16 %) si stanovilo hranicu 41 až 50 eur, ale takmer rovnaké percentá ľudí majú rozpočet iba do 20 alebo 30 eur. Dokonca sa našli dvaja respondenti, ktorí si Silvester užijú naplno s rozpočtom viac ako 500 eur.
Pre podrobnejšie info navštív fotogalériu.
O prieskume
Prieskum bol realizovaný Fakultou masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda na vzorke vyše 300 respondentov vo veku prevažne 20-24 rokov za účelom zistenia nákupných preferencií mladých ľudí, prevažne však študentov. Prieskum sa realizoval v období november 2017 elektronicky, pričom
totožnosť respondentov je anonymná.
Súvisiace príspevky
Reklama
Reklama
Najčítanejšie posledných 7 dní
- 15 tipov na návštevu opustených budov pre začínajúcich urbexerov by Martin Macko
- Kam v Bratislave? Tu je 10 podnikov, ktoré sa oplatí navštíviť by Andrea Tomašovitsová
- Ktorí futbalisti sú najlepší na svete? Predstavujeme vám TOP 10 osobností by Martin Horváth
- Pyramídy v Bosne – šokujúca skutočnosť alebo špinavý biznis? by Zuzana Točená
- Nejedia mäso, neužívajú omamné látky, nemajú nemanželský sex. Hare Krišna tak, ako ich nepoznáte by Bianka Verešová
Sleduj nás