Simon Seriš je mladý a talentovaný. Za sebou má niekoľko úspešných spoluprác s umelcami slovenskej a českej hudobnej scény. Viac sa dozviete v rozhovore.



Simon (18) navštevuje strednú umeleckú školu v Trenčíne.  Na tvorbe videí však pracoval od 15 rokov sám. Za sebou už má niekoľko spoluprác s umelcami slovenskej a českej hudobnej scény. Jeho videá sa umiestňujú v rebríčkoch najlepších videoklipov. Ako sám povedal, do svojich klipov sa snaží vložiť niečo viac ako len pekné zábery. Zaoberá sa hlbšou podstatou videa, ktoré spolu so skladbou vytvára dokonalý celok. Do svojej tvorby vkladá maximum seba. Jediné, čo potrebuje, je byť sám a mať pri sebe šálku kávy.

Simon, si cieľavedomý mladý chalan. Ako tvorca videí si začal v 15 rokoch. Môžeš nám dať zopár tipov ako uspieť už v takom mladom veku?

Človek, ak si nájde nejakú záľubu a chce v nej uspieť, musí sa jej venovať naplno. Napríklad ja, keď som mal 15 rokov, začali ma baviť videá. Venoval som sa tomu bez ohľadu na to, či v tom uspejem alebo nie. Jednoducho ma bavila hudba. S kamarátmi sme natáčali videá a potom som sa ich učil strihať. Neriešil som, či to robím dobre alebo zle. Snažil som sa to robiť najlepšie ako som vtedy vedel.

Simon sa svojej záľube venoval bez ohľadu na úspech. Zdroj: Simon Seriš
Simon sa svojej záľube venoval bez ohľadu na úspech. Zdroj: Simon Seriš


Pracoval si už na klipoch raperov Gleba či Smacka. Najnovšie si dokonca natáčal pre skupinu Korben Dallas. Ako funguje komunikácia medzi tebou a umelcami? Kontaktujú väčšinou oni teba?

Napríklad Glebovi som ako prvý napísal ja. Páčila sa mi jeho hudba, preto som sa s ním chcel skontaktovať a natočiť mu videoklip. Teraz už kontaktujú oni mňa. Napíše mi manažér alebo samotný umelec. Pošle mi demo verziu pesničky, dohodneme sa na stretnutí, kde sa porozprávame o priebehu natáčania. Momentálne núdzu o zákazky nemám…


Podľa čoho sa rozhoduješ pri výbere zakáziek?

Zo začiatku ma bavilo robiť výhradne do rýchlych podmazov, to znamená rýchle strihy a podobne. Teraz je pre mňa veľkou výzvou pracovať aj s niečím iným. Som rád, keď dostávam ponuky od známych kapiel. Je to také spestrenie mojej tvorby.

Čo teba ako režiséra najviac ovplyvnilo vo videotvorbe? Sleduješ v tomto odbore najnovšie trendy alebo sa skôr riadiš čisto svojimi pocitmi?

Dosť často som si pozeral rôzne videoklipy. Teraz sa však najviac inšpirujem európskymi filmami. Nie americkou klasikou (sci-fi a podobne), skôr umeleckejšie stvárnenými snímkami. Vyberám si filmy, ktoré mi naozaj niečo dajú. Všímam si strih, kameru, obsah daného filmu.


Dosť často som si pozeral rôzne videoklipy. Teraz sa však najviac inšpirujem európskymi filmami.

Máš svoj vzor?

Vzor ani nie. Momentálne ma ale zaujal francúzsky režisér Gaspar Noé. Nedávno natočil brutálny klip Climax. Gaspar ma baví hlavne obsahmi jeho filmov. Kamera v jeho snímkach dokáže dokonale vystihnúť náladu filmu.


Je fajn, že umelci dávajú prednosť mladým začínajúcim talentom. Nemáš pocit, že sa niekedy boja toho, čo od teba majú očakávať? Nestáva sa často, že ti zasahujú do režírovania?

Báť sa nemajú prečo. Celú moju prácu prezentujem na Instagrame. Tam majú možnosť pozrieť si všetko, na čom som doteraz pracoval. Potom je už na nich, či sa mi ozvú alebo nie. Samozrejme, umelec má menšiu predstavu o tom, ako by mal jeho klip vyzerať. V podstate mi ale nechávajú v točení voľnú ruku. Režírujem sám, strihám sám. Posielam im aj náhľady klipov, no ak majú nejaké pripomienky, vždy sa dohodneme na kompromise.

Režírujem sám. Zdroj: Simon Seriš
Režírujem sám. Zdroj: Simon Seriš


Väčšina tvojich rovesníkov sa možno ešte stále nezaoberá svojou budúcnosťou. Ty však svojej práci obetuješ veľmi veľa voľného času. Nemrzí ťa niekedy, že v tvojom veku prichádzaš o zábavu?

U mňa je to tak, že niekedy nepotrebujem ísť nikam. Nevadí mi v piatok zostať doma a neísť von. Mám náladu tvoriť, tak si sadnem za PC a pracujem. Niekedy zasa sledujem filmy, videá a čerpám inšpiráciu. Takže v tom určite nevidím žiadne mínus.


Takisto sa v tomto veku mladí ľudia ešte často ,,hľadajú“. Máš niekedy aj ty sám o sebe pochybnosti? Ako sa s tým vysporiadavaš?

Samozrejme, že sa mi niekedy nedarí. Keď som bol mladší, mal som o sebe častejšie pochybnosti. Teraz sa už snažím nad tým veľmi nezamýšľať. Jednoducho na sebe pracujem a myslím pozitívne.

Umelec má menšiu predstavu o tom, ako by mal jeho klip vyzerať. Zdroj: Simon Seriš
Umelec má menšiu predstavu o tom, ako by mal jeho klip vyzerať. Zdroj: Simon Seriš

Každý tvoj klip má rozpoznateľný rukopis. Sú to rýchle strihy a efekty. Je tento rukopis niečo, čo je pre umelca dôležité? Mať niečo, čím sa líši od ostatných?

V dnešnej dobe dobré zábery a pekné strihy spraví skoro každý. Podľa mňa nie je ani tak dôležitý ten rukopis, strihy a podobne, ale obsah. Či sa režisér snaží vžiť do textu a hudby, či nám ten klip niečo vypovedá. Momentálne sa chcem zameriavať viac na to, aby ľudia môj rukopis na prvý pohľad nespoznali. Aby bol rôznorodý. Budem sa viac zaoberať rôznymi kamerovými technikami. Chcem, aby bol každý môj klip odlišný. Chcem sa viac venovať obsahovej hodnote klipu. Dúfam, že si čím viac ľudí uvedomí, že je to to najdôležitejšie.

V dnešnej dobe dobré zábery a pekné strihy spraví skoro každý. Podľa mňa nie je ani tak dôležitý ten rukopis, strihy a podobne, ale obsah.


Čo musí mať podľa teba dobrý kameraman, aby natočil úspešný klip?

Základom je podľa môjho názoru mať dobrý nápad. Vymyslieť niečo jedinečné a originálne. Ľudia si všimnú ten príbeh či nápad, to ich zaujme. Málokto povie – Wau, ten klip má pekný obraz. Vôbec to nie je o obraze. Veľa ľudí si práve myslí, že je to o tej drahej technike, ale dobrý klip sa dá natočiť aj na mobile. Veľa mladých interpretov sa pozerá na to, kto má akú kvalitnú kameru. Automaticky si tak myslia, že ten klip bude dobrý. Nebude. Je to o tom, čo ten klip obsahuje.

https://www.youtube.com/watch?v=0lRLIf5hqgI


Aký máš názor na slovenskú tvorbu? Čo si myslíš o filmoch a klipoch, ktoré u nás vznikajú?

Zhodnotím to spolu s Českom. Podľa mňa je tu väčšina klipov veľmi podobných. Sledujem aj nejakých našich tvorcov, ale asi najviac ma baví Mystika Produkt. Tí ma bavia aj obsahovo. Ostatné klipy sú naozaj často identické. Je zjavné, že inšpiráciu často čerpajú z Ameriky. Nie je to potom až tak originálne a nikdy to podľa mňa nebude mať ten „feeling“, ako keď to robia Američania.

Myslíš si, že sa ľudia začínajú viac zaujímať aj o tvorcu klipu? Nielen o samotného autora skladby alebo producenta?

Teraz sú klipy veľmi podstatné. Interpret musí ku skladbe vytvoriť klip. Dôležité je ho čo najlepšie odprezentovať. S tým však dnes problém nie je. Vďaka Instagramu si dokážem urobiť veľkú reklamu, čiže ľudia si to všimnú a zaujímajú sa o to. Mám aj svoje logo, ktoré taktiež prešlo tento rok menšou úpravou. Logo je takisto veľmi podstatná vec, objaví sa v každom klipe. Ak je k tomu aj pekné a estetické – aj vďaka nemu môžem zaujať.


Aké sú tvoje vízie a plány do budúcnosti? Okrem toho, že chceš urobiť pár zmien v tvorení.

Určite chcem natočiť čo najviac kvalitných klipov. S kamarátmi sme minulý rok zorganizovali akciu, ktorá mala celkom úspech, tak určite niečo vymyslíme aj tento rok.