Ak budete inkriminovaný text čítať na mobile, dozviete sa úplne niečo iné než ak si ho rozkliknete na počítači. Príbeh o tom, ako fungujú neoznačené zavádzajúce reklamné články.



Pri scrollovaní facebookom na mobile som natrafila na sponzorovaný článok: O SVOKRE, KTORÁ SA NEDOKÁZALA ZMIERIŤ S VÝBEROM PARTNERKY SVOJHO MILOVANÉHO SYNA! Keďže, priznávam, si okrem iného rada prečítam aj takéto „príbehy zo života“ a momentálne taktiež dosť prokrastinujem, text som rozklikla. Navyše je publikovaný na webe VivoBoard, ktorý nepoznám, tak som chcela zistiť, čo je zač.
Ako prvé mi prišlo divné, že autor používa celé meno respondentky (nešťastnej nevesty) Paulíny Doliereckej a teda aj jej manžela Šimona. Novinári zväčša v takýchto článkoch použijú krstné meno, alebo si meno vymyslia a patrične to aj vysvetlia, s tým, že meno redakcia pozná, ale respondent nechce byť takto verejne známy. Druhou divnou vecou boli použité „reálne fotky“ zainteresovaných (už vidím svokru, ktorá by sa takto medializovala).

Nevinný hyperlink

Keďže článok bol písaný pomerne pútavo, čítala som ďalej. Asi v strede článku prišla ďalšia zvláštna vec. Vtedy nadišiel moment, kedy som sa rozhodla s čítaním článku skončiť: v texte bola spomenutá a prelinkovaná hazardná webová stránka Yucon Gold ako súčasť príbehu (svokra vyhrala peniaze a nikomu nič nepovedala, nevesta to náhodou zistila, keď sa jej hrabala v mobile). Následne som článok len doscrollovala, webstránka z hazardom bola spomenutá niekoľkokrát (aj nevestička si nakoniec super privyrobila). V závere sa ako čerešnička na torte vyskytol názor nezainteresovanej osoby. Ďalšia redaktorka webu testovala spomínanú webstránku a reportážne popisuje, ako vyhrala a tak ďalej, a tak ďalej. V závere článku sú komentáre od nadšených čitateľov, ktorí si takýmto spôsobom taktiež privyrobili.
 
Začala som sa o tento web zaujímať. Okrem textu o svokre neobsahuje ďalšie slovenské články (teda aspoň som také nenašla), pôsobí ako klasický bulvárnejšie založený web. Na druhej strane som našla jazykovú mutáciu článku o svokre (podľa Google Translatora ide o fínsky jazyk), kde sú použité fotky iného nešťastného páru než v slovenskej verzii. A fotky sú ďalším kameňom úrazu. Svokra nie je svokrou, ale momentkou z blogu tejto slečny z roku 2013.
Slovenská verzia článku na webe.
Fínska verzia článku na webe. Len svokra zostala tá istá.
Originály fotiek severského i slovenského páru sa mi nepodarilo násjť. Čo sa mi však podarilo dohľadať je fotka autora článku Alexeja Kováča. Fotka pochádza z blogu amerického fotografa na tému, ako sa fotiť na Linked In. Rovnako som žiadneho podobného Alexeja Kováča nenašla na FB, obchodný register mi predstavil menovníka, ktorý podniká v Nových Zámkoch. Druhá redaktorka – testovačka portálu Sára Kušnírová, má taktiež ukradnutú fotografiu, a to z webovej stránky americkej svadobnej fotografky.
Fotografie autorov článku pochádzajú z blogov amerických fotografov (Prví dvaja zľava) a svokra taktiež z blogu.  Zdroj: v texte. 
 
Na celom internete som taktiež nenašla ani len menovcov z postáv príbehu Paulínu Doliereckú a Šimona Doliereckého, no Pauline a Simonov Clarkových zo zahraničnej mutácie článku je na FB toľko, že sa nedoscrollujete. Zaujímavá je aj mutácia samotného webu. Webová verzia, ktorú si otvoríte na počítači, je totiž strohá: obsahuje iba jemne pozmenený príbeh, nie sú v ňom žiadne linky na web s hazardným obsahom a mená zainteresovaných sú v podobe krstného mena s iniciálou priezviska a ako bonus to nie sú Paulína a Šimon, ale Zdenka a Lukáš. Za to mobilná verzia je tá, ktorú som popísala vyššie, spolu s oslavnými komentármi, Paulínou a Šimonom, proste full servis.
 
Komentáre sú samostatná kapitolka tohto reklamné textu. vyzerajú ako facebookové, ale komentujúci sa nedajú rozkliknúť a overiť, či sa jedná o reálne kontá. 99% komentov je pozitívnych a čas ich zverejnenia sa vôbec nemení.
 
Youcon Gold je digitálne kasíno, ktoré sa tvári, že vydá viac peňazí než mu doň ľudia vložia, čo je samozrejme nezmysel. Takto by žiadne kasíno predsa nemohlo fungovať.  Celý príbeh nevesty a svokry je vymyslený, no založený na pútavom príbehu, s ktorým sa vie veľa ľudí zžiť resp. ich zaujíma, lebo je ako z telenovely. Tento článok určite nie taký ohavný, ako všetky tie proruské či antimigrantské hoaxy, nemá za cieľ politickú destabilizáciu, ale  vedomé okrádanie ľudí (článok bol sponzorovaný). Je to len maličkosť vo veľkom mori internetu, ktorá však môže zúbožiť mnoho ľudí. Veľa ľudí totiž nemá také IQ či skúsenosti, aby rozoznala reklamu, klamstvo od pravdy. Navyše tento text nemá nízku kvalitu gramatiky či štylistiky a pripomína mnoho lifestylových textov a nie je označený ako reklama. A ak je takýto neznalý človek nedajbože vo finančnej tiesni, môže tu minuť s vidinou rýchleho zárobku a záchrany zlej životnej situácie aj posledné peniaze.