Prokrastinácia je označenie pre chorobné odkladanie dôležitých úloh na neskôr. Ak si si práve aj ty hrdo povedal, že prokrastinuješ, tento článok je pre teba ako stvorený. Pripravila som rozhovor s odborníkom v oblasti time managementu Andrejom Mikulom, ktorý okrem iného ponúkne aj vlastný názor na prokrastináciu ako takú.



Ste zakladateľom webovej stránky timemanagement.sk. Môžete v krátkosti zhrnúť, čomu sa tento portál venuje a čo si pod názvom time management máme predstaviť?

Time management znamená riadenie času. Preklad to nie je úplne najšťastnejší. Každý si pod time managementom predstavuje niečo iné. Najjednoduchšie by sa asi dalo povedať, že time management je umenie plniť si svoje povinnosti na 100%, byť úspešný a popri tom mať čas aj na seba a svoju rodinu.

Dočítala som sa, že ste sa pôvodne chceli venovať marketingu, čo zmenilo váš názor?

Áno, je to tak, chcel som sa venovať marketingu. V podstate sa ale nič nezmenilo. Len nerobím marketing pre druhých, ale sám pre seba 🙂

Musíte sa vo svojej práci stretávať s rôznymi ľuďmi a rôznymi situáciami. S akými najväčším problémami v oblasti time managementu vašich klientov sa v rámci svojej praxe stretávate? V čom potrebujú najviac poradiť či zlepšiť?

Ľudia si často myslia, že existuje nejaká jedna magická technika, príručka alebo kniha, ktorá ich zbaví všetkých problémov. Málokomu sa chce reálne niečo urobiť preto, aby sa zlepšili. A bohužiaľ tak ako vo všetkom, ani pri osobnej produktivite to nejde zo dňa na deň. A niekedy je sakra ťažké zmeniť svoje návyky. Ale ten výsledok stojí za to.

Time management je umenie plniť si svoje povinnosti na 100%.

Predpokladám, že dnes už čas nie je vaším nepriateľom, ale bolo to takto aj v minulosti? Nedržali ste sa napríklad ako študent myšlienky: “Čo môžeš urobiť dnes, odlož na pozajtra a máš dva dni voľna?” (úsmev)

Samozrejme. A bojujem s tým doteraz. Time management bohužiaľ nie je ako bicyklovanie. Dá sa “zabudnúť”. Každý deň vstávam s tým, že znova a znova musím prekonávať sám seba a pracovať efektívne, aj keď by som najradšej ležal v posteli.

Poďme si posvietiť na to magické slovíčko prokrastinácia. Mňa ako študentku zaujíma váš názor na túto tzv. diagnózu. Má podľa vás nejaké logické vysvetlenie? Prečo prokrastinujeme?

Logické vysvetlenie veru nemá. Má emočné vysvetlenie. Nedá sa nájsť odpoveď pre ľudí všeobecne, ale každý jeden z nás má svoj individuálny dôvod, prečo prokrastinuje. Je to výborná otázka. Pretože keď nájdete na ňu odpoveď, stanete sa oveľa šťastnejším a vyrovnanejším človekom. Tie dôvody môžu byť strach, neistota, nuda… Prokrastinujeme, lebo nás riadia emócie. Nie logika. Nie rozum.

bez_názvu

Ako sa teda dá tejto prokrastinácii vyhnúť? Je to vôbec možné? Respektíve ak sa už pristihnem pri prokrastinácii, čo mám robiť, aby som sa zase vrátila k učeniu či práci?

Okrem toho, čo som hovoril pri predošlej otázke, najlepšie funguje tzv. technika pomodoro. V zásade ide o to, že pracujete v blokoch po 25 minútach, no je to trošku zložitejšie. Na internete o tejto technike nájdete veľa článkov. Vygooglujte si to. Stojí to za to.

Veľká väčšina ľudí si pri plnení svojich povinností želá, aby mal deň viac ako 24 hodín. V čom vidíte hlavný problém toho, že nikdy nič nestíhame? Čo považujete za najväčšieho žrúta nášho času.

Time management bohužiaľ nie je ako bicyklovanie. Dá sa “zabudnúť”

V prvom rade to, že ľudia chcú toho stíhať až príliš. Majú milión povinností. Prácu, školu, angličtinu, druhú prácu, rodinu, filmy a 25 ďalších koníčkov alebo vecí ktoré “musím robiť, lebo…”. Najväčší žrút času je jednoznačne to, že neviem čo a prečo robím. Keď to zistím, môžem si ten čas začať organizovať.

Skúste ma teraz potešiť. Existuje funkčný návod na to, ako stihnúť všetko načas? Ako vyzerá správny time management plán ?

Stačí si veci napísať do diára. Nie je v tom žiadny trik. Jednoducho stačí vedieť, čo robím o 8:00, čo o 10:30 a kedy idem na obed. Hovorí sa tomu tzv. scenár dňa a najlepšie je vytvoriť  si ho deň vopred.

Pýtam sa teraz asi za všetkých vysokoškolákov. Je podľa vášho názoru vôbec možné poraziť čas počas skúškového obdobia? Ako si čas na učenie rozložiť správne a neučiť sa noc pred skúškou/zápočtom.

Hold zase sme späť pri emóciách. Všetci vieme ako. Veď si dajte do Google frázu typu “ako sa naučiť na skúšky” a nájde vám to milión odkazov. Všetci vieme, čo máme robiť. Problém je, že to nerobíme. Prečo? No práve o tom je môj blog a semináre. Snažíme sa tam ísť s ľuďmi hlbšie a naozaj pochopiť, prečo nerobia to, čo chcú. Bohužiaľ ale naozaj neexistuje jedna univerzálna odpoveď. Okrem tejto jedinej: Človek sa neučí dopredu, lebo nechce. Nič viac. Je to tvrdá pravda, ale je to tak.

19091_489352911221902_417115777982457156_n

Veľa ľudí a najmä my študenti máme tendenciu doháňať zameškané úlohy počas noci. Čo si o učení sa v noci myslíte? Je dostatočný spánok súčasťou dobrého time management plánu?

Dostatočný spánok je základ. Nielen time managementu, ale hlavne zdravia. A zdravie je oveľa dôležitejšie ako “stíhať”.  Takže pekne 7 hodín spať. Povinne. Naozaj je to dôležité.

Akú najčastejšiu chybu robia študenti počas skúškového obdobia?

Chodia do krčmy namiesto toho, aby sa učili. (úsmev)

Vráťme sa ešte na chvíľu k prokrastinácii. Ako vnímate takzvanú pozitívnu prokrastináciu? Napríklad keď namiesto písania seminárnej práce alebo vypracovania zadania do zamestnania radšej upracem byt, navarím či uštrikujem sveter?

Vždy má človek na výber čo bude robiť. Ak si upracate a máte z toho radosť, tak super. Nevidím v tom problém. Samozrejme potom treba stihnúť aj tú hlavnú úlohu, ktorú sme odložili na neskôr. Lenže väčšina ľudí už dopredu vie, že to bude robiť posledných pár hodín pred deadlinom. A počíta s tým.

10949769_468029263354267_7283145309690177014_n

Mnoho študentov (aj ja) sa momentálne venuje písaniu svojej diplomovej respektíve bakalárskej práce. Ako si písanie niečoho tak rozsiahleho správne rozvrhnúť?

Hlavne nezačínať vetou “Cieľom mojej bakalárskej práce je….” a odísť na kávu. Najlepšie je spísať si štruktúru (tzv. outline) na papier. A podľa nej potom pracovať.

Hovoríte, že je dobré pracovať podľa nejakej štruktúry. Čo si myslíte o tzv. „TO DO“ listoch. Je ich používanie vhodné? Ak áno, ako ich správne vypracovať.

Kedysi som bol veľkým fanúšikom rôznych aplikácií, ale teraz ma to už tak veľmi nebaví. Aj tak je najlepšie pero a papier. S tým sa dá naplánovať proste najlepšie. A to, že papier nemá žiadne pripomienky je proste výhoda. Lebo viete, že keď to tam raz máte napísané a vidíte to pred sebou, musíte to urobiť. Nie je tam žiadna funkcia “snooze” – ten papier môžete jedine stratiť alebo zahodiť. (úsmev)

Je podľa vás dobré rozdeliť si úlohy od najľahších po tie najťažšie alebo naopak? Napríklad najprv sa naučím to ľahšie učivo a potom to náročnejšie.

Každému vyhovuje iný spôsob. Dobré sú oba. Sú extrémisti, ktorí odporúčajú začať tým najväčším a najťažším. Ale ja k nim nepatrím.

Na trhu už v súčasnosti existuje množstvo aplikácii, ktoré by mali pomáhať „menežovať“ čas. Odporúčate niektoré z nich alebo je lepšie držať sa starých dobrých diárov?

Opäť neexistuje univerzálna odpoveď pre všetkých. Niekomu vyhovuje to, inému ono. Ale najlepšie je sa držať jednej veci. Jednej aplikácie alebo jedného diára. Nie každý týždeň sťahovať novú alebo kupovať nové dizajnové Moleskine. (úsmev)

E8OP2te
Zdroj: tumblr.com

Dnes už je prakticky každý denno-denne zaplavovaný množstvom e-mailov. Ako ich vybavovať- nárazovo alebo skôr priebežne?

Ja som za to, aby človek trávil v mailoch čo najmenej času. Úžasný tip je vypnúť si všetky upozornenia o nových mailoch a chodiť do Outlooku alebo Gmailu napríklad iba raz za dve hodiny. A potom v pokoji vybaviť všetko naraz.

Čo robiť, ak mám dokonalo naplánovaný deň rôznymi úlohami, ale príde mi do toho niečo nečakané? Čomu dať prednosť?

Ťažká otázka. Rozhodne sa treba naučiť hovoriť nie. Ale keď má to niečo nové vyššiu prioritu, samozrejme že sa tomu musíme venovať. Lenže z tohto dôvodu sa odporúča neplánovať deň na 100% času ale len 70%. Presne kvôli tomu, aby bol priestor na takéto nečakané vyrušenia.

O time managemente sa už v súčasnosti dá nájsť veľa kníh, množstvo článkov. Existuje nejaký mýtus respektíve rada, ktorá zaručene nefunguje?

Funguje všetko, čo vyskúšate a vám osobne to bude fungovať. Netreba hľadať ultimátnu najlepšiu radu. Fakt je, že akákoľvek informácia, ktorú v sebe máte, ktorú ste možno už 100 krát počuli je zbytočná, pokiaľ ju neaplikujte. Ľudia by všeobecne mali menej hľadať nové informácie a viac zavádzať do praxe.

Prezraďte nám ešte na záver, aká je najčerstvejšia novinka v oblasti timemanagementu, ktorú sa určite oplatí vyskúšať.

Odporúčam aplikáciu Headspace. Nie je to úplne novinka, ale je to pecka. Riadená meditácia. Nebudem o tom viac hovoriť. Treba to vyskúšať.

[alert type=“warning“ main_text=“Andrej Mikula“ second_text=“ je zakladateľom portálu timemanagement.sk. Venuje sa poradenstvu a konzulovaniu v tejto oblasti už 7 rokov. Píše články, chodí na konferencie a organizuje kurzy pre jednotlivcov a firmy. Jeho cieľom je zapáliť iskru seba-rozvoja u tak veľa ľudí, ako to len bude možné. Zdroj: A. Mikula.“ show_close=“false“]