Je práca v reklame len pre mladých a je naozaj taká stresujúca? Na rovinu odpovedá riaditeľka agentúry TRIAD Maru Mitlíková.



Reklama je pracovné odvetvie vcelku dosť stresujúce a časovo náročné. Dá sa s tým súhlasiť?

Vyložené nohy na stole nemáme, ale nesúhlasím s tým, že kto nie je rozvedený, nevie, čo je práca v reklame. Je to častokrát stres, nervy, deadliny, ale vyvažuje to u nás veľa smiechu, zábavy a partia kamošov pod maskami kolegov (a niekedy aj trochu alkoholu).

Aký je pomer mladých ľudí a povedzme ľudí 40+ v slovenských reklamkách?

U nás je priemerný vek asi 28 rokov a tipujem, že v ostatných veľkých agentúrach to bude viac. Vyrástli sme na digitále, takže sme akční, rýchlo rozprávame, riešime veci a ešte rýchlejšie sa učíme a naberáme skúsenosti… a pritom sme stále mladí a krásni (smiech).

„Je to makačka, ale nikdy človek nezažije ten istý deň.“

Stáva sa často, že ľudia v tomto odvetví vyhoria?

Asi tak často, ako v každej inej práci, kam si ľudia nechodia pozrieť seriál a vylúštiť sudoku. Je to makačka, ale nikdy človek nezažije ten istý deň. Máme veľa možností na obmenu. Ak niekoho niečo nebaví, môže skúsiť iný projekt, iného klienta, pracovať v inom tíme, presťahovať sa z Devína do pražskej pobočky alebo ak na to má talent a pracuje na svojom zlepšení, môže zmeniť aj pozíciu. Pokojne aj z account managera na copywritera.

Je vysokoškolské vzdelanie podmienkou pre prácu v reklamnej agentúre?

Ak by bolo, tak by som dnes nebola riaditeľkou slovenského TRIAD-u (úsmev).

Aké predstavy majú mladí o práci v reklamnej agentúre? Sú skreslené?

Väčšinou sú skreslené alebo žiadne. Ak už niekto zažije stáž v reklamke, tak potom je to približne všade rovnaké. Ľudia a level pohody je iný.

Ako spoznáte dobrého kreatívca či copywritera?

Podľa dobrých nápadov a textov, takže podľa portfólia. A trochu aj podľa vkusu na dobré a zlé reklamy.

Maru Mitlíková je riaditeľkou TRIAD-u pre Slovensko. Zdroj: blog.triad.sk

Veľmi úspešnou ,,prácou“ je projekt 10-dňovka, v ktorej študenti získavajú šancu dostať sa do agentúrnej ,,vody“. Spomínate si na najúspešnejší projekt, ktorý sa zrodil v mysli mladých ľudí?

Každý ročník skončil mega úspešne, lebo zakaždým sa nápady a prezentácia 10-dňovkárov klientovi páčili a rozhodol sa ich realizovať. V prvom ročníku to bol coworking The Spot, potom internetový obchod Shoppie.sk, minulý rok O2 s aplikáciou, kde si každý mohol vytvoriť maňušku na svoj obraz, a potom O2 jednému súťažiacemu takú naozaj vyrobilo. Tento rok sa decká z 10-dňovej agentúry popasovali so zadaním na kampaň pre whiskey Chivas Regal Extra a musím povedať, že sa máme na čo tešiť. Ich nápady budeme realizovať už čoskoro (úsmev).

Bez akých vlastností a zručností sa v agentúre jednoznačne nezaobídeme?

Zručností je najlepšie mať čo najviac. Z každého rožku trošku – vyznať sa vo Facebooku, vedieť napísať texty alebo zdvihnúť telefón a vybaviť niečo s klientom. Keď treba, je nutné vedieť robiť aspoň trochu s Photoshopom, rozumieť základom analytiky, určite marketingu a hlavne mať pre to všetko nadšenie. Z vlastností treba mať akčnosť, trpezlivosť, pokoru a pozitívnu náladu.

„Žiadna práca nie je ,,len“ o práci.“

Je kreatívna práca len o kreativite alebo si vyžaduje aj iné zručnosti? Ak áno, aké?

Žiadna práca nie je ,,len“ o práci. Dobrý kreatívec má dobré nápady, ale skvelý kreatívec ich vie klientovi odprezentovať, predať, vyargumentovať, vie nadchnúť team, odosobniť sa od vlastného ega a vžiť sa do role klienta. Myslí trochu aj ako stratég, aby nenavrhoval super kreatívne nápady bez reálnych výsledkov pre značku.

Aké školenia, kurzy by ste odporučili študentom, ktorí by radi prerazili v kreatívnom priemysle?

Google Digitálna garáž je úplné minimum, Facebook Blueprint – čo najviac kurzov, Hubspot certifikáty podľa ľubovôle, Google Analytics, Adwords,… certifikáty pre náročnejších makačov a všetky študentské súťaže ako Žiarovky a ADC Štemple.

Akú slovenskú mladú osobnosť by ste dali študentom v oblasti marketingu za vzor?

Čo je to mladosť, 25 rokov? (Smiech). Poznám veľa výnimočne šikovných mladých ľudí, ktorí prišli z vysokej školy takmer bez skúseností a dnes po roku, dvoch sú to stálice v tejto brandži a majú na triku skvelé referencie a skúsenosti. Iba u nás je takých ľudí, aj z FMK, hneď niekoľko. Martin Luther, ktorý stojí za komunikáciou O2 na Facebooku pre 200 000 fanúšikov. Zuzka Tvarošková dnes u nás vedie tím, takže šéfuje polovici agentúry. Majdži Hadzimová vymýšľa, ako bude vyzerať Tatratea či Adidas v našich Instagramoch a Facebookoch. A to som ešte zďaleka nevymenovala všetkých.