Počujete kúsok melódie známej piesne a vzápätí sa vám vybaví jej text či tvár interpreta. Rovnaký vplyv na vaše podvedomie sa snažia mať značky.



Dnes už nestačí pekné logo a výstižný slogan. Na človeka vplývajú denne milióny rozličných podnetov. Prestáva čítať nápisy a zamýšľať sa nad symbolikou farieb či vzorov. Firmám neostáva nič iné, len atakovať ďalšie zmysly. Do popredia sa dostáva audio branding.

Zvuková značka je kompozícia niekoľkých, zväčša veľmi jednoduchých tónov, ktoré počujeme v každej reklame daného produktu. Akési logo pre uši sa nám postupne spojí so značkou. Hlavným dôvodom, prečo firmy používajú túto formu marketingu, je rýchlosť. Nie je potrebná minútová reklama, stačí pár sekúnd zvuku konkrétnej spoločnosti a želané pocity súvisiace s jej produktom sú na svete. 

Takýto typ reklamy momentálne používajú najmä veľké európske a americké spoločnosti. Pravdepodobne ste ani netušili, koľko z nich poznáte!

1. McDonald´s

Najtypickejším príkladom je populárny fastfood. Slogan „I’m lovin‘ it“ bol najprv zasadený do melódie, ktorá sa postupne stala notoricky známou a dnes je v rôznych formách používaná samostatne na konci reklamných spotov “mekáča”.

 

2. Old Spice

Dezodoranty, antiperspiranty, šampóny a mydlá pre mužov. A ešte svalnatý černoch, ktorý na nás kričí z obrazovky. To všetko sa nám vybaví pri vypočutí tejto zvučky.

3. Ristorante

Príkladom audio brandingu je aj osvojenie si už existujúcej piesne. Keď sa nám do uší dostane La Donna É Mobile od Giuseppe Verdiho, pizza Ristorante nám chutí ako v talianskej reštaurácii, nech sme kdekoľvek.

4. Intel

Kto by povedal, že si aj firma vyrábajúca polovodičové obvody vytvorí zvukovú značku. Jedna z najväčších svetových spoločností s ročným obratom takmer 38 miliárd $, ktorá sídli v Silicon Valley, si to môže dovoliť.

5. Nokia

Táto značka je dokonalým príkladom akejsi nepriamej audio reklamy. Už mobily podobné tehlám v sebe ukrývali zvukové logo výrobcu. Dodnes každý rozpozná, keď zazvoní Nokia.

6. iPhone

Dokonalý marketingový ťah Nokie v novom šate. Vytvorením vlastného vyzváňacieho tónu je používateľ tohto smartfónu reklamným pútačom vždy, keď mu niekto volá.

7. Haribo

Žltý medvedík sa objavuje v reklame na gumené cukríky počas piesne vytvorenej touto spoločnosťou. Veselá melódia síce text má, no aj bez neho by sme okamžite spoznali, že ide o Haribo.

8. Kik

Audio branding tejto firmy funguje na podobnom princípe, ako pri cukríkoch Haribo. Vlastná pieseň, prespievaná v rôznych jazykoch, je medzi zákazníkmi známa najmä svojou chytľavou melódiou.

9. Windows XP

Naše počítače dnes používajú vyspelejšie operačné systémy. No aj vďaka melódii, ktorú Microsoft v roku 2001 použil v XP-éčku, si ho ešte stále pamätáme.

10. Xbox

Microsoft v audio brandingu pokračuje. Typickú zvučku má aj herná konzola Xbox, ktorú firma vytvorila ako reakciu na PlayStation 2 od firmy Sony. Je spojená s pohyblivou grafikou loga.

11. Filmové štúdiá

20th Century Fox, Universal Pictures, MGM či Disney majú silnú audio identitu. Predstavte si úvod obľúbeného filmu od jednej z týchto spoločností. Ak ste aspoň príležitostným fanúšikom kinematografie, tieto melódie vám budú iste dobre známe.

12. Siemens

Jeden z najväčších výrobcov elektroniky na svete má paradoxne úplne jednoduché zvukové logo. V reklamách firmy zamestnávajúcej viac ako 470 tisíc ľudí, sa táto melódia objavuje na konci spoločne s modrým logom.

13. Champions Ligue

V tomto prípade nejde o firmu, no Liga majstrov sa stala významnou značkou vo svete športu. Fanúšikov futbalu vždy poteší typická melódia, ktorá znamená začiatok zápasu prestížnej európskej súťaže.

Ktoré reklamy by ste na základe zvuku spoznali vy?