Dokázal si na základnej či strednej škole vysvetliť spolužiakom funkcie alebo to, aký je rozdiel medzi will a going to? Tak na teba čaká portál doucma.sk! Je to miesto, kde sa už nejaký ten rôčik zhromažďujú ľudia, ako si ty. Sú ochotní učiť iných to, v čom vynikajú.



Patrím medzi nich aj ja. Doucma.sk mi dáva možnosti osloviť záujemcov o doučovanie priamo a rýchlo. Dostala som priestor, kde môžu žiaci ohodnotiť moju prácu referenciou, a tak motivovať potenciálnych zákazníkov napísať práve mne. Prehľadný profil, užitočné rady na jeho vyplnenie či na komunikáciu so žiadateľmi o doučovanie, to všetko mi ponúkol portál doucma.sk.

Pár klikov a nový žiak je u mňa. Je u mňa pravidelne. Platí pravidelne. Mám pravidelný príjem viac-menej bez starostí. Robím len to, čo si vyberiem, čo ma baví. V redakcii sme sa preto rozhodli, že sa porozprávame s Jurajom Svinčákom, ktorý za nápadom stojí.

Začať je vždy najťažšie

Tento mladý muž mal veľmi veľa nápadov a toto bol prvý, ktorý bol zrealizovateľný. Raz si dokonca povedal: „Urobme aplikáciu, kde si ľudia objednajú, aby mali ráno odhrnuté auto od snehu.“ To podľa jeho slov nebol najlepší nápad a asi by skrachovali už po prvej zime.

Nepekný dizajn a princíp riadkovej inzercie ich presvedčili, že to skúsia urobiť lepšie.

Čo sa týkalo konkurencie, na Slovensku bolo číslo jeden kvalitnedoucovanie.sk, ktoré pôsobilo aj v Česku. Minulý rok sa ich tímu portál kvalitnedoucovanie.sk podarilo kúpiť a teraz sa snažia ľudí inzerujúcich na spomenutom webe presúvať k nim, na doucma.sk. Kvalitnedoucovanie.sk vzniklo dávno v minulosti, a tak ten web poznalo množstvo ľudí. Nepekný dizajn a princíp riadkovej inzercie ich presvedčili, že to skúsia urobiť lepšie.

doucma.sk
Tomáš Palkovič (vľavo) a Juraj Svinčák (vpravo). Zdroj: archív Juraja Svinčáka

Prvých ľudí pre svoj portál zháňali mravenčou prácou. Juraj chodil strhávať čísla z plagátikov na nástenkách, ľuďom volal a vysvetľoval. Takže to išlo naozaj veľmi pomaly.

V budúcnosti chceme určite vyvinúť aplikáciu, cez ktorú si doučovateľa nájdeš, dohodneš hodinu, doučíš sa online a platba po hodine okamžite prebehne online.

Nikdy ale veci nie sú také dobré, aby nemohli byť ešte lepšie. Koordinátor projektu tiež prezradil, že to, čo im môže pomôcť narásť na všetkých trhoch, sú rýchle otázky, ktoré pridali len prednedávnom: „Inšpirovali sme sa zo zahraničia, kde podobné služby fungujú. Študenti vedia zadarmo zadať otázky a doučovatelia na ne môžu odpovedať. Má to dvojitý účel. Študenti sa o nás dozvedia, získajú prvý kontakt s www.doucma.sk, lektori im bezplatne pomôžu a v budúcnosti budú vedieť, na koho sa obrátiť, ak by doučovanie potrebovali. Pri doučujúcich budeme vedieť lepšie identifikovať tých najkvalitnejších, a tiež získať prehľad o tom, čo všetko ovládajú.  Napríklad matematika je veľmi široký pojem a nám sa podarí získať prehľad o tom, komu ide deskriptívna geometria a komu úprava výrazov,“ hovorí.

Okrem toho zaviedli  na Doučma systém predplatenia hodín priamo cez portál. To môže zabrániť daromnosti študentov, ktorí na naplánované hodiny neprichádzajú podľa dohody s doučovateľom. Doučujúcim to tiež pomôže mať stabilný rozvrh. „V budúcnosti chceme určite vyvinúť aplikáciu, cez ktorú si doučovateľa nájdeš, dohodneš hodinu, doučíš sa online a platba po hodine okamžite prebehne online,“ plánuje Juraj.

Zanietených marketérov by mohlo zaujímať aj to, ako sa predrali na prvé priečky vo vyhľadávaní. To, že sú v Googli číslo jeden, im trvalo veľmi dlho, približne 3 až 4 roky. V Nemecku vraj majú ešte dva roky čo robiť, preto tu i v Rakúsku chcú reklamu platiť. V týchto krajinách je však reklama drahá, cena za jedno kliknutie môže byť aj 2€.

Napríklad Nemci sú veľmi citliví na ochranu súkromia.

Zaujímali ma aj rozdiely na jednotlivých trhoch. „Ako to už chodí, každý niečo potrebuje, niečo chce, ťažko vyhovieť všetkým. Na každom trhu sú ľudia úplne špecifickí. Rakúšan je úplne iný ako Nemec a Slovák či Čech je zase úplne iný ako oni dvaja. Zmeny, ktoré sú na webe robené, sa možno nie vždy stretajú s pochopením na Slovensku, ale sú robené tak, aby tím doucma.sk mohol vyvíjať jednu stránku, ktorá by vždy vyhovovala čo najviac ľuďom. Napríklad Nemci sú veľmi citliví na ochranu súkromia. Možnosť nastavenia, aby ich profil nebol indexovaný vo vyhľadávačoch, považujú za úplný štandard,“ vysvetľuje Juraj.
Na Slovensku projekt ťahá západné Slovensko. Čím viac na východ, tým menej dopytov zaznamenávajú. Tam si to skôr ľudia vyriešia v rodine. Komfort doučovania si ľudia dovolia skôr v Nitrianskom a Trnavskom kraji a v Bratislave.

doucma.sk
Nemecká verzia webu. Zdroj: archív Juraja Svinčáka

Ináč je to dané v kultúre v Nemecku, ktoré môžeme rozdeliť na dve skupiny. Prvá sú Nemci zo strednej a vyššej vrstvy. Tí doučovanie jednoducho potrebujú a chcú. O svojich deťoch jednoducho povedia: „Ty budeš konzultantom vo firme a na to musíš mať takéto vzdelanie, musíš skončiť takúto prestížnu vysokú školu…“ a robia všetko pre to, aby tento ich cieľ dieťa dosiahlo. A druhá skupina sú prisťahovalci, ktorí sa musia učiť jazyk. Týchto dopytov je tiež veľmi veľa.

Netradičný dopyt

Zaznamenávajú tiež veľa požiadaviek týkajúcich sa rôznych hobby. „Napríklad rodičia chcú, aby im dieťa zahralo na piano pod vianočným stromčekom. Aj u nás je dopyt na hudobné nástroje, ale mám pocit, že tam je toho oveľa viac. U nás sú typické situácie, kedy sa ľudia v preddôchodkovom veku chcú učiť hrať na nástroj, ktorý bol ich snom celý život a doteraz naň nemali čas,“ rozpráva Juraj.

Najunikátnejšia požiadavka bola, keď mamička napísala, že hľadá niekoho, kto jej dieťa naučí hrať Minecraft.

Tak ako pri každej práci s ľuďmi, ani tu sa nevyhnú naozaj zaujímavým požiadavkám svojich klientov. Najunikátnejšia požiadavka bola, keď mamička napísala, že hľadá niekoho, kto jej dieťa naučí hrať Minecraft. Okrem klasických školských predmetov idú veľmi hudobné nástroje. Ľudia sa tiež chcú učiť Photoshop alebo 3D modelovanie. Avšak panej, ktorá chcela doučovať litovčinu, žiaľ, ani tento skvelý portál nedokázal so zháňaním študentov pomôcť.

doucma.sk
Ako postupovať pri výbere doučovateľa. Zdroj: archív Juraja Svinčáka

Juraj mi dal aj pár vzácnych rád, ako vyšperkovať svoj doučovateľský profil, aby oslovil čo najviac dopytovateľov:

  • Základom sú referencie. Je neuveriteľné, ako sa ľudia podľa toho rozhodujú.
  • Dôležitá je aj dobrá fotka – profesionálna fotka a nie selfie v slnečných okuliaroch. Najťažšie to vraj bolo na začiatku, keď si ľudia začali dávať do profilov fotky mačiatok alebo vlajky štátov.

„Chvíľu trvá kým sa človek do toho dostane. Nemôžeš vedieť len učiť, musíš byť aj trošku taký obchodník. Musíš vedieť správne a rýchlo reagovať na požiadavky. Ľudí treba vzdelávať v tom, aby písali do správy podstatné veci,“ ukončuje rozprávanie Juraj.