Záujem Slovákov o fairtrade stúpa: Čo uprednostňujeme?
Na Slovensku stúpa počet výrobkov, ktoré sa ponúkajú pod označením fairtrade a rovnako rastie aj záujem ľudí o takéto produkty. Ide o výrobky, pri ktorých je pracovníkom z rozvojových krajín zaručená spravodlivá odmena za ich prácu.
Na slovenskom trhu sa tak aktuálne predáva 58 takýchto značiek, čo predstavuje 289 produktov. Podľa riaditeľky Fairtrade Česko a Slovensko Hany Chorváthovej pomáha tomuto trendu aj celkový záujem ľudí o lokálnu produkciu či o bioprodukty. „V momente, keď ľudia začnú rozmýšľať nad tým, odkiaľ surovina alebo daný výrobok pochádzajú, tak si myslím, že sú aj viac naklonení rozmýšľať o tom, či ten človek dostal spravodlivo zaplatené,“ uviedla na stretnutí s novinármi.
Sčasti je to tiež podľa jej slov aj v dôsledku pôsobenia zahraničných firiem na slovenskom trhu, ktoré ponúkajú takéto výrobky. V povedomí o takýchto produktoch je však Slovensko ešte len na začiatku. „Ešte je pred nami dlhá cesta a určite nie je to povedomie také vysoké ako v okolitých krajinách,“ doplnila Chorváthová. Postupne sa ale zvyšuje, a to predovšetkým vo väčších mestách. Na Slovensku je pritom najviac predávaným fairtrade výrobkom káva. Jej predaje tvoria 60 % z celkových objemov výrobkov predávaných pod týmto označením. Kým v roku 2014 sa jej predalo 33 ton, v roku 2015 to bolo 45 ton, čo predstavovalo nárast o 35 %.
Výrazný rast v minulom roku zaznamenal aj predaj čokolády. Stúpla z 2,3 tony v roku 2014 na 21 ton v roku 2015. Za takýmto nárastom je podľa Chorváthovej zapojenie ďalších obchodníkov do predaja a aj spustenie nového projektu v rámci fairtrade výrobkov. Na základe neho môžu spracovatelia nakupovať len fairtrade kakao, z ktorého potom vytvoria vlastný výrobok. Napríklad čokoládu alebo keksy. Medzi ďalšie predávané fairtradové výrobky patrí napríklad čaj, ktorý v minulom roku tvoril 3,7 % celkových predajov. Pod takýmto označením sa však predáva aj cukor a výrobky z neho ako džemy či zmrzliny, ale aj bavlna alebo kozmetika.
Pri spôsobe obchodovania pomenovanom ako fair trade dostávajú pestovatelia a remeselníci za svoju prácu takú výkupnú cenu, ktorá zodpovedá nákladom na výrobu a zaručuje im dôstojný život. Medzi základné princípy patria teda férové obchodné podmienky, dodržiavanie ľudských a pracovných práv, ale tiež aj šetrnosť k životnému prostrediu a vyplácanie takzvaného fairtradového príplatku. Ten dostávajú družstvá farmárov a môžu ho používať na rôzne projekty potrebné pre miestny rozvoj. Napríklad na budovanie škôl či infraštruktúry.
Zdroj: TASR
Súvisiace príspevky
Reklama
Reklama
Najčítanejšie posledných 7 dní
Pyramídy v Bosne – šokujúca skutočnosť alebo špinavý biznis? by Zuzana Točená
Burlesque: O čom je skutočné umenie zvádzania? by Žaneta Kováčiková
Nejedia mäso, neužívajú omamné látky, nemajú nemanželský sex. Hare Krišna tak, ako ich nepoznáte by Bianka Verešová
15 tipov na návštevu opustených budov pre začínajúcich urbexerov by Martin Macko
10 odrhovačiek, na ktoré si zaručene zatancuješ na tvojej beánii by Dominika
Sleduj nás