Martin Miko je úspešný začínajúci tvorca hudobných a reklamných videoklipov. Má za sebou spoluprácu s hviezdami ako Sima, Aless, DMS, Majk Spirit, Rytmus, Srespez či Plexo.



Žijeme virtuálny život, zväčša falošný a väčšina z nás vôbec ani nevie o tom,“ rapuje Majk Spirit v skladbe Zamotaný. Na túto skladbu vytvoril Martin videoklip, ktorý vyhral v súťaži zverejnenej Majkom Spiritom. Odmenou bolo uvedenie videoklipu ako oficiálneho vizuálu na Youtube kanáli, 1000 €, a tiež možnosť podieľať sa na tvorbe ďalších videoklipov.

Ako si spomínaš na svoje začiatky s kamerou?

Začiatky boli niekedy v roku 2008, keď som začal so skateboardingom a točil som pre seba a pre kamošov menšie videá. Všetci sme doma pozerali videá z Ameriky, keď chalani pridávali, aké najnovšie triky sa naučili. Tak som rodičov celý rok prosil o to, aby mi na Vianoce kúpili nejakú kameru. Nakoniec som ich uprosil na malú kamerku – v tej dobe mohla stáť nejakých 500€. Jej kvalita bola asi taká, že teraz by neobstála ani v najhorších smartfónoch. V tej dobe som ani nepomyslel na to, že by som sa niečím takým v budúcnosti mohol ďalej živiť.

Do súťaže sa zapojilo takmer 200 tvorivých ľudí, resp. tímov, medzi ktorými boli aj profesionáli. Napriek tomu tvoj videoklip vyhral. Ako vznikla myšlienka videoklipu, ktorý si vytvoril?

Bol to taký nijaký deň. Večer som prišiel k frajerke a povedal som jej, aký scenár som vymyslel. Bolo to niečo na spôsob strateného malého dievčatka a starého mesta. Klip na túto tému som plánoval urobiť už dlhšie, len som čakal na správny okamih – mám vo zvyku písať neurčité scenáre dopredu, a potom, keď sa mi na niečo hodia, ich skrátka so super ľuďmi premeníme na realitu. Frajerka mi na to celé povedala, že je to dosť komplikované a ťažko nájdem malé dievčatko, ktoré bude mať nejaké herecké schopnosti. No keď sa má niečo stať, tak vám všetko zrazu skáče do cesty samé. Ako som išiel od frajerky, tak som stretol v autobuse (snáď po dvoch rokoch) kamaráta Petra Kissa, ktorý mi oznámil, že ho práve prijali na VŠMU. Mne sa v tom momente rozžiarili oči a všetko som mu povedal. Ako inak, Peťo zohnal presne to, čo sme potrebovali. Bola to herečka Terezka Smolcová, ktorá hrala hlavnú rolu celého klipu. Toto teraz hovorím asi do prvého rozhovoru – odkedy som napísal scenár a mal všetkých ľudí, ktorých sme potrebovali, tak som ani na sekundu nepochyboval, že vyhráme, aj keď som si vždy myslel, že takéto predbiehanie by to bolo príliš arogantné. Skrátka som tomu veril. Už keď som ho štylizoval na danú pesničku, hovoril som si, že píšem výherný scenár. Nakoniec sa vďaka všetkým neskutočným ľudom podarilo to, čo sa podarilo.

https://www.youtube.com/watch?v=wXtMOqeVM6Y

Príprava klipu pre Majka prebiehala „s kamošom vonku“. Spýtal sa ma, či viem o súťaži, ktorú Majk vyhlásil. Ja som mu odvetil, že neviem, o čo ide. No v tom momente som vedel, že do toho chcem ísť na 100 %. Prvý a najschopnejší človek, akého som vtedy poznal, bol Tomáš Mavrov. Hneď som ho kontaktoval, či by do niečoho takého vôbec išiel, že pripravím scenár a v podstate aj všetko okolo toho. Prvý nápad klipu bol úplne iný, ako to, čo sa nakoniec natočilo. Avšak, od toho som veľmi rýchlo upustil, lebo som sa dozvedel, že taký klip je už v štádiu prípravy.

Odkiaľ čerpáš inšpiráciu?

Inšpiráciu čerpám hlavne zo života. A samozrejme, keď máte nejaký text k pesničke, tak sa podľa neho dá vymyslieť čokoľvek. No najlepšie scenáre mi napadnú aj tak okolo jednej ráno. Neviem prečo, asi je to taká moja kreatívna hodinka.

S čím z tvojej tvorby si zatiaľ najviac spokojný? Na čo si najviac hrdý?

Vyzdvihol by som asi prvú vec, na ktorú mám najlepšie ohlasy: Aless ft. DMS – Bez argumentov, ďalej teda Majk Spirit – Zamotaný, Sima – Prázdne slová, Sima – Nechcem byť sám, reklama s Rytmusom pre DUOS, ďalej chcem vyzdvihnúť spolupráce so Strespezom, chalanmi z REPORTU, Marksom

Hrdý som zatiaľ asi najviac na vec, ktorá je hotová, no ešte neuzrela svetlo sveta. Bude to taká filmová vec so Strespezom a Plexom. Pre mňa je to projekt roku 2016. Tak snáď bude mať úspech.

Ako vnímaš súčasný stav produkčného a režijného sveta? Je ťažké preraziť?

Súčasný stav je podľa mňa veľmi prajný pre každého začínajúceho kameramana alebo režiséra. Žijeme v čase, keď neskutočne veľa ľudí vytvára nejaké skladby, projekty, a teda realizovať sa je omnoho jednoduchšie (aj vďaka internetu). Hlavne vnímam, že roboty v dnešnej dobe je naozaj nadbytok.

Najlepšie scenáre mi napadnú aj tak okolo jednej ráno. Neviem prečo, asi je to taká moja kreatívna hodinka.

Síce si len v začiatkoch, ale objavili sa už neprajníci či hejteri?

Hejteri samozrejme sú, ak by neboli, robil by som asi niečo zle. Myslím si, že to k tomu patrí. Hlavne sa objavuje čoraz viac ľudí, ktorí tvrdia, že bez nich by som vlastne ani nezačal. Ešte sa objavujú ľudia, ktorí sa vyslovene snažia budovať ich meno na tom mojom – len kvôli tomu, že sú prítomní na nejakom natáčaní. Prezentujú veci, ktoré som spravil ja, akoby ich robili oni.

Aké sú tvoje plány do budúcnosti?

Plán do budúcnosti je pokračovať v práci, ktorú robím. Robiť ju každým projektom lepšie a stále sa niečo učiť.