Žijete v presvedčení, že učitelia si nezaslúžia vyššie platy? Tak sa poďme pozrieť na to, čo všetko musí priemerný učiteľ vykonávať.



Okrem fixných vyučovacích hodín si pedagogická práca vyžaduje nadštandardné tempo v podobe prípravy prostredníctvom samoštúdia. A vedeli ste, že ich predĺžená dovolenka v podobe vysnívaných letných prázdnin je v prospech štátu predsa len plne nahradená? A to prostredníctvom neplateného zastupovania, kedy si učitelia odrábajú bočné prázdniny.

Možno vás presvedčí fakt, že k pôvodnej pracovnej náplni administratívnych činností pribudli aj moderné online formy cez elektronickú komunikáciu. Štatistiky potvrdzujú, že viac ako 70 % učiteľov vykonáva priemerne 85 % celkovej administratívy.

Okrem toho, že si mnohokrát vyskúšajú prácu psychológov, psychiatrov a komunikátorov, sa ich práca letmo dotýka aj pozície skladníkov, štatistov či archivárov. Napriek tomu ich prioritnou pracovnou aj duševnou náplňou naďalej ostáva príprava, oprava a známkovanie písomných prác, ktorá sa postará aj o krádež niekoľkých desiatok hodín.

Rutinnou účasťou na školských a prevádzkových poradách sa ich pedagogická činnosť ani zďaleka nekončí. Navonok ,,nudná“ povinnosť  školského systému je predsa len obohatená  o čosi vyššiu úroveň kreatívnej stránky. Tak ako práca marketéra, aj pozícia učiteľa je doplnená funkciou prevádzkara výzdoby školských priestorov a organizovania  špecifických výletov a podujatí.

Dočkajú sa vyšších platov?

Napriek tomu, že každodenne obetujú svojmu poslaniu obrovské množstvo času a energie, už desaťročia žijú v absurdnej biede. Ich žiadosti o vyššie platy ostávali aj naďalej ignorované. Predpokladaným riešením by mohol byť práve finančne stabilný pompézny program, i keď ani samotné financie nie sú 100 % zárukou požadovaného úspechu.

Vladimír Soták, známy podbrezovský podnikateľ, sa stotožňuje s názorom, že pracovná činnosť pedagógov je ohodnotená  sumou 16,5 eura na hodinu. Podľa jeho tvrdení, ktoré odzneli v ,,trojkovej“ televízii počas januárového štrajku, predstavuje učiteľské povolanie v rámci celého Slovenska najlepšie finančne ohodnotenú pracovnú skupinu.

V dôsledku nízkeho prílivu peňazí za naozaj zodpovednú a psychicky náročnú prácu sú pedagogickí pracovníci nútení si privyrábať prostredníctvom triednického vyučovania, ktoré zvyšuje ich tarifný príjem približne o 5 % . Keďže sa štát odmieta vyjadriť  k tomu, prečo do školstva neinvestuje viac ako 4 % HDP, musí sa spomínané odvetvie o trochu viac uskromniť. To sa prejavuje predovšetkým rušením centier voľného času a nižšími peňažným prostriedkami pre základné školy.

Zdroj: týždeň.sk